به گزارش ایرنا، سیزدهمین کنگره فدراسیون روزنامهنگاران آمریکای لاتین در شهر کوئرناواکا در ایالت مورلوس مکزیک برگزار شد و شرکتکنندگان در آن نسبت به آثار منفی سیاستهای آمریکا بر جامعه و رسانههای کوبایی ابراز نگرانی کردند.
ریکاردو رونکیو (Ricardo Ronquillo) رئیس اتحادیه روزنامهنگاران کوبا (UPEC) اعلام کرد که این نشست با ابراز حمایت گسترده از کوبا در برابر فشارهای دولت آمریکا و تشدید محاصره اقتصادی همراه بوده است.
نمایندگان کشورهای شیلی، بولیوی، برزیل، گواتمالا، جمهوری دومینیکن و مکزیک نیز با صدور پیامهایی، همبستگی خود را با روزنامهنگاران و مردم کوبا اعلام و بر آمادگی برای گسترش همکاریهای رسانهای با این کشور تاکید کردند.
توبال پائس (Tubal Páez) رئیس افتخاری فدراسیون و اتحادیه روزنامهنگاران کوبا نیز با قدردانی از همراهی فعالان رسانهای منطقه، آثارسیاستهای آمریکا علیه هاوانا را محکوم کرد و تأکید کرد که کارزارهای اطلاعات نادرست و تحریمها هرگز میهندوستی مردم کشورش را در هم نخواهد شکست.
ائوخنیو مارتینس انریکهس (Eugenio Martínez Enríquez) سفیر کوبا در مکزیک نیز که به عنوان مهمان افتخاری در این مراسم حضور داشت، از حمایت کشورهای منطقه در برابر تحریمهای آمریکا قدردانی و اعلام کرد یک کشتی حامل کمکهای انسانی از مکزیک وارد کوبا شده است.
دولت آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی، سیاست «فشار حداکثری» علیه کوبا را در پیش گرفته است؛ سیاستی که شامل تشدید محاصره اقتصادی، اعمال تحریمهای جدید با دامنه فرامرزی و تهدیدهای مکرر به مداخله نظامی از سوی ترامپ بوده است.
شماری از سازمانهای بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد و همچنین دولتهای مختلف جهان نسبت به پیامدهای انسانی این سیاستها هشدار داده و معتقدند اقدامات واشنگتن موجب تشدید بحران انسانی در کوبا شده است.










