حفظ بقایای گندم پس از برداشت، راهکاری برای افزایش حاصلخیزی خاک

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 17:53
سرپرست مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با تأکید بر اهمیت مدیریت بقایای گیاهی پس از برداشت گندم، گفت: باقی ماندن بخشی از این بقایا در مزارع می‌تواند نقش مؤثری در حفظ رطوبت خاک، کاهش فرسایش و ارتقای حاصلخیزی اراضی کشاورزی داشته باشد.

مجید صفری امروز سه‌شنبه ۱۹ خرداد در نشست مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به آغاز برداشت گندم در نقاط مختلف استان فارس اظهار کرد: کشاورزان باید دست‌کم ۳۰ درصد بقایای گیاهی را روی سطح زمین حفظ کنند و از سوزاندن کاه و کلش خودداری کنند؛ اقدامی که علاوه بر آسیب به خاک، موجب از بین رفتن بخشی از ظرفیت تولیدی زمین‌های کشاورزی می‌شود.

وی افزود: بقایای گیاهی با پوشاندن سطح خاک، از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کرده و موجب کاهش دمای خاک می‌شوند. این شرایط به حفظ رطوبت موجود در زمین کمک کرده و در نتیجه، نیاز آبی کشت‌های بعدی را کاهش می‌دهد.

سرپرست مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: تجزیه تدریجی بقایای گیاهی در خاک، منبعی ارزشمند برای افزایش مواد آلی محسوب می‌شود. بالا رفتن میزان ماده آلی، ضمن بهبود ساختار خاک، توان نگهداری آب و عناصر غذایی را نیز افزایش می‌دهد.

صفری همچنین بیان کرد: وجود مواد آلی کافی در خاک، دسترسی تدریجی گیاه به عناصر مورد نیاز را فراهم کرده و به حفظ تعادل شیمیایی خاک کمک می‌کند؛ موضوعی که در افزایش پایداری تولیدات کشاورزی اهمیت زیادی دارد.

وی در پایان از بهره‌برداران بخش کشاورزی خواست با اجرای روش‌های اصولی مدیریت مزرعه و حفظ بقایای گیاهی، زمینه ارتقای کیفیت خاک و افزایش بهره‌وری بلندمدت اراضی کشاورزی را فراهم کنند.

انتهای پیام 

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.