سیداسدالله هاشمی روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به بخشنامه سازمان حفاظت محیطزیست مبنی بر اولویتبخشی به صیانت از نوزادان و جوجههای جانوران وحشی، اظهار کرد: طبیعت، خانه اصلی و مامن امن برای پرورش نوزادان بوده و هرگونه مداخله انسانی، اعم از زندهگیری یا برداشت نوزادان به مثابه قطع زنجیره بقای گونههایی است که در حال حاضر با چالشهای متعدد زیستمحیطی دستوپنجه نرم میکنند.
وی به پیامدهای ناشی از رفتارهای ناآگاهانه برخی افراد اشاره کرد و افزود: گاهی به دلیل باورهای غلط، خرافات و یا صرفا از سر کنجکاوی، شاهد زندهگیری نوزادان حیوانات هستیم و این اقدام نه تنها یک جرم نابخشودنی در قانون است، بلکه در ۹۰ درصد موارد به مرگ تلخ و تدریجی آن حیوان منجر میشود، این نوزادان به دلیل عدم توانایی در سازگاری با محیطهای مصنوعی، تغذیه نامناسب و استرسهای محیطی بسیار زودتر از آنچه تصور میشود، جان خود را از دست میدهند.
هاشمی با بیان اینکه یگان حفاظت محیطزیست قزوین در حال حاضر در آمادهباش کامل قرار دارد، گفت: گشت و کنترلهای شبانهروزی در زیستگاههای حساس استان افزایش یافته و دستورالعمل ما برخورد قاطع قضایی، بدون هیچگونه اغماض در انتظار کسانی خواهد بود که اقدام به زندهگیری نوزادان، تخریب آشیانهها یا برداشت تخم پرندگان کنند.
این مسوول حفاظت از تنوع زیستی را یک مسوولیت همگانی دانست و از اقشار مختلف جامعه درخواست کرد که به عنوان دیدهبانان طبیعت عمل کنند.
وی ادامه داد: از دهیاران، دامداران، فعالان اجتماعی و بهویژه اصحاب رسانه میخواهیم که در این مسیر حامی ما باشند، فرهنگسازی باید به این سمت برود که حضور در طبیعت تنها با احترام به قوانین آن ممکن است و ما نیازمند آن هستیم که تمام جوامع محلی، زیستگاهها را حریم خصوصیِ حیاتوحش بدانند.
مدیرکل حفاظت محیطزیست قزوین با دعوت از مردم برای مشارکت فعالانه در حفاظت از این میراثهای زنده، تصریح کرد: دربهای اداره کل حفاظت محیطزیست و ادارات تابعه در شهرستانها همیشه به روی همیاران باز است و از عموم مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، زندهگیری نوزادان یا موارد مشکوک، بلافاصله موضوع را از طریق سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن ۰۲۸-۳۳۳۷۴۹۰۰ به یگان حفاظت گزارش دهند تا با حضور بهموقع، از فاجعهای که در کمین حیاتوحش است، پیشگیری شود.













