آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، دیده‌بان نظام سلامت هستند

ایرنا چهارشنبه 20 خرداد 1405 - 11:58
خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت دیده‌بان نظام سلامت هستند چراکه مخاطرات و هشدارهای امنیت غذایی در این مراکز شناسایی می‌شود.

به گزارش ایرنا مهدی انصاری روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و داروی لرستان با تاکید بر اهمیت آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت در تضمین سلامت مواد غذایی، دارویی و سایر محصولات مرتبط با سلامت افزود: آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت می‌توانند کمک موثری به مصرف‌کنندگان محصولات سلامت‌محور ارائه دهند.

وی اظهار داشت: هدف اصلی این مراکز، ایجاد اطمینان برای مردم نسبت به سلامت، کیفیت و ایمنی محصولات است و نقش مهمی در پیشگیری از بروز تهدیدهای سلامت‌محور و ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه ایفا می‌کنند.

وی با تشریح جایگاه آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت اظهار داشت: وظیفه همکاران حوزه کنترل کیفیت، شناسایی مخاطرات، هشدار درباره مشکلات موجود و ارائه اطلاعات لازم به نظام سلامت برای تصمیم‌گیری و اقدام مناسب است.

انصاری افزود: بر این اساس یکی از مهم‌ترین وظایف نظام سلامت، تضمین کیفیت محصولات و اطمینان‌بخشی به مصرف‌کنندگان است تا محصولات عرضه‌شده بر اساس بالاترین استانداردهای مورد نیاز کشور تولید شوند.

وی با تاکید بر لزوم تامین فضای فیزیکی مناسب برای توسعه خدمات آزمایشگاهی اظهار داشت: بر این اساس، برای دانشگاه‌های هم‌سطح، حداکثر فضای فیزیکی مورد نیاز آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت حدود یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود در قطب چهار کشور، حدود ۷۵۰ واحد تولیدی در لرستان فعالیت دارند که آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت می‌توانند خدمات تخصصی خود را در تمامی حوزه‌های مرتبط با سلامت به این واحدها ارائه و نقش مهمی در ارتقای کیفیت تولیدات ایفا کنند.

ضرورت تامین تجهیزات و حمایت از توسعه آزمایشگاه‌ها

انصاری با اشاره به نیازهای موجود، تاکید کرد که این آزمایشگاه‌ها برای دستیابی به اهداف خود نیازمند حمایت‌های بیشتر و تجهیز امکانات تخصصی هستند.

وی اظهار داشت: بخشی از نیازهای تجهیزاتی از سوی سازمان‌های مسئول پیگیری خواهد شد، اما مشارکت مسئولان، نمایندگان و خیرین نیز می‌تواند در توسعه این مراکز و تکمیل تجهیزات مورد نیاز نقش موثری داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در پیشگیری برای کاهش هزینه‌های درمان ادامه داد: هرچه‌ کیفیت مواد غذایی و داروهای مصرفی مردم ارتقا یابد میزان بروز بیماری‌ها، کاهش یافته و در نتیجه هزینه‌های درمانی نیز کمتر خواهد شد بنابراین حمایت از نظام کنترل کیفیت، در واقع نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری و ارتقای سلامت عمومی جامعه محسوب می‌شود.

انصاری عنوان کرد: این مراکز با ارزیابی مستمر محصولات، اطمینان لازم را برای مردم فراهم می‌کنند که کالاهای مورد استفاده آنان از استانداردهای لازم برخوردار هستند همچنین نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان و پایش رعایت استانداردها از دیگر وظایف مهم این مراکز است.

۳۲ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه غذا و داروی لرستان هزینه شد

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه غذا و دارو اظهار داشت: امید است پیگیری های انجام شده منجر به نتایج مطلوبی شود.

دکتر جلال الدین امیری بیان کرد: جهت احداث و بهره‌برداری این آزمایشگاه ۳۲ میلیارد تومان تامین هزینه شده که ۱۶ میلیارد تومان جهت خرید تجهیرات بوده است و با راه اندازی آن بسیاری از مواردی که در خارج از استان انجام می شد اکنون در این آزمایشگاه صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: این مجموعه با زیربنای یک هزار و ۲۵۰ متر مربع در بخش‌های شیمی، میکروبی و آنالیز راه اندازی شده است و تلاش می شود علاوه بر آزمایشگاه مرجع، به عنوان منبع درآمدی برای استان و محلی برای انجام آزمایش های مرجعی به استان باشد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.