علاوه بر آن نخستین مزرعه الگوی کشت پنبه در خراسان شمالی با هدف توسعه کشت علمی، ارتقای بهرهوری و انتقال یافتههای تحقیقاتی به بهرهبرداران، در شهرستان مانه و روستای کیکانلو رونمایی شد.
در این آیین که با حضور غلامرضا گلمحمدی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و هیأت همراه برگزار شد، همزمان ۳۰ مزرعه الگویی پنبه در سطح استان نیز به بهرهبرداری رسید.
این مزارع الگویی با هدف انتقال دانش فنی، تجربیات کارشناسی و معرفی روشهای نوین کاشت، داشت و برداشت پنبه ایجاد شدهاند تا زمینه افزایش عملکرد و بهبود کیفیت تولید در مزارع بهرهبرداران استان و سایر مناطق کشور فراهم شود.
به گزارش ایسنا، در خراسان شمالی در سطح ۷۱۸۴ هکتار پنبه طی سال گذشته کشت شد. خرده مالکی اراضی کشاورزی سد راه کاشت و برداشت مکانیزه پنبه در این استان است.
برای استفاده از اداوات کشاورزی مکانیزه جهت برداشت مکانیزه پنبه باید کاشت نیز به صورت مکانیزه صورت گیرد که اغلب کاشت این محصول در استان به صورت سنتی است.
صباغ افزود: در این استان دستگاههای وشجین و غوزهچین پنبه وجود دارد، اما دستگاه وشچین به علت اینکه باید اورهال شود، غیرفعال است و دستگاه غوزهچین نیز فقط در مزارع بزرگ کارایی دارند.
انتهای پیام













