استان مرکزی می‌تواند قطب ملی آزمایشگاه‌های خورشیدی شود

ایرنا چهارشنبه 20 خرداد 1405 - 14:03
اراک – ایرنا – استاندار مرکزی با تاکید بر جایگاه برتر این استان در تولید، صنعت و صادرات کشور گفت: استان مرکزی آمادگی کامل دارد در تدوین استانداردهای ملی، بهره‌گیری از ظرفیت آزمایشگاه‌های تخصصی صنایع و راه‌اندازی مرکز ملی ارزیابی و آزمون تجهیزات انرژی خورشیدی نقش‌آفرینی کند.

به گزارش ایرنا، مهدی زندیه‌وکیلی روز چهارشنبه در شورای استاندارد استان با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد:
استان مرکزی استانی تولیدی است که در تنوع صنعتی و تعداد شاغلان بخش صنعت رتبه نخست کشور را دارد و در حوزه کشاورزی نیز جزو استان‌های برتر محسوب می‌شود.

وی افزود: سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام شد و تراز تجاری استان مثبت بوده است و عمده واردات استان ماشین‌آلات و مواد اولیه صنعتی است که نشان‌دهنده ماهیت تولیدمحور اقتصاد استان است.

جایگاه برتر استان در تولید و صادرات

استاندار مرکزی گفت: این استان دارای سه منطقه ویژه اقتصادی و ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه صادرات است و هدف‌گذاری صادراتی استان برای سال جاری ۲ میلیارد دلار تعیین شده است.

وی افزود: این مزیت‌ها بیانگر آن است که گستره وسیعی از استانداردها در بخش‌های مختلف استان جاری است و نظارت و اجرای دقیق استانداردها اهمیت مضاعفی دارد.

استاندار مرکزی با اشاره به ظرفیت‌های آزمایشگاهی استان عنوان کرد: آزمایشگاه‌های متعددی در استان فعال هستند و بسیاری از واحدهای صنعتی نیز از تجهیزات تخصصی و پیشرفته برخوردارند، این مجموعه‌ها علاوه بر ظرفیت‌های فنی، از نیروی انسانی متخصص بهره می‌برند که می‌تواند در خدمت توسعه نظام استاندارد کشور قرار گیرد.

وی پیشنهاد داد بانک اطلاعاتی جامعی از تجهیزات و ظرفیت‌های آزمایشگاهی صنایع استان تهیه شود تا امکان بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت‌ها فراهم شود.

استاندار مرکزی گفت: استان ظرفیت مشارکت فعال در تدوین استانداردهای ملی را دارد و با توجه به جایگاه پیشرو استان در صنایع آلومینیوم، نفت، گاز و فلزی، می‌توان با برنامه‌ریزی منسجم از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای استانداردها بهره‌برداری کرد.

زندیه وکیلی افزود: استان مرکزی در اجرای استانداردهای اجباری، به‌ویژه استاندارد بتن، جزو استان‌های پیشرو کشور است و این موضوع نقش مهمی در ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها داشته است.

وی با اشاره به اقدامات استان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت:
سال گذشته هدف‌گذاری تولید ۵۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی انجام شد و برای سال جاری این میزان به یک‌هزار و ۸۰۰ مگاوات و برای سال آینده به ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

استاندار مرکزی افزود: ظرفیت اتصال تا هفت هزار مگاوات برق خورشیدی به شبکه در استان وجود دارد و تاکنون حدود یک‌هزار مگاوات انرژی خورشیدی تولید شده است و استان مرکزی آمادگی دارد علاوه بر توسعه کمی، در حوزه ارتقای کیفیت و استانداردسازی این صنعت نیز نقش‌آفرینی کند.

زندیه‌وکیلی تصریح کرد: بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده پنل‌های خورشیدی کشور در استان مرکزی فعالیت می‌کند و در صورت حمایت و برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان مرکز ملی تایید، ارزیابی و آزمون تجهیزات انرژی خورشیدی را در استان راه‌اندازی کرد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.