۷۷ مورد پایش صنایع طی یک سال گذشته در اردستان انجام شد

ایرنا چهارشنبه 20 خرداد 1405 - 14:22
کاشان - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان گفت: ۷۷ مورد پایش از صنایع به دلیل حساسیت موضوع طی یک سال گذشته در این شهرستان انجام که منجر به شناسایی چهار  واحد آلاینده و تحت پیگرد قرار گرفتن آن‌ها شده است.

حسین شواخی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت هفت مورد پایش معادن، ۱۱۷ استعلام، ۱۲۱ نشست، تنظیم ۲۲ شکایت محیط زیستی، ارائه ۴۷ اخطاریه به واحدها و معادن، ۷۷ مورد پیگیری قضایی انجام و ۶۳ رای قضایی نیز صادر شده است.

وی درباره ساخت کارخانه کمپوست اظهار داشت: این طرح طی ۲ سال گذشته در دست بررسی بین شهرداری‌های منطقه و شهرستان‌های همجوار بوده و تاکنون عملیاتی نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان گفت: طبق برآوردها و به گفته شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، روزانه افزون بر ۶۰ تن زباله در شهرهای اردستان، زواره، مهاباد و روستاهای تابعه این شهرستان تولید و دفن می‌شود.

شواخی افزود: دفن زباله به ویژه در روستاها یکی از چالش‌های زیست محیطی اردستان محسوب می‌شود و در این راستا برای بیشتر روستاها جانمایی محل دفن زباله انجام شده است.

وی اظهار داشت: روستاهای کچومثقال، امیران و تلک‌آباد درخواست مجوز کرده‌اند، برخی نیز با عقد قرارداد، زباله خود را به محل دفن پسماند شهرداری اردستان حمل می‌کنند و تعدادی نیز در محل‌های مشخص شده دفن می‌کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۹ نشست کارگروه مدیریت پسماند با ۸۰ مورد بازدید و ۶۹ مکاتبه مختلف پسماند انجام شده، اما هنوز موضوع دفن پسماند به صورت اصولی صورت نمی‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان بیان کرد: در یک سال گذشته ۱۲ شکارچی متخلف در این شهرستان دستگیر شدند و هشت اسلحه مجاز و ۲ اسلحه غیرمجاز از آنان کشف شد.

شواخی با اشاره به وجود گونه‌های مختلف جانوری در منطقه‌های حفاظت شده و شکار ممنوع اردستان افزود: شکارچیان برای شکار این گونه‌های جانوری وارد این منطقه‌ها می‌شوند که با همکاری خوب مردم منطقه و هوشیاری و مراقبت شبانه‌روزی نیروهای محیط‌بانی، در دام مأموران حفاظت محیط زیست اردستان گرفتار می‌شوند.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و شکار حیوانات در سال‌های گذشته موجب برهم خوردن بوم‌سازگان (اکوسیستم) منطقه شده است، اضافه کرد: در این زمینه طی چند سال گذشته طرح «محیط‌یار و محیط‌بان» در بیشتر مدارس شهرستان به منظور افزایش آگاهی دانش‌آموزان از لزوم وجود حیات وحش، مدیریت پسماند، ساختار و مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شده و اثرگذار بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان در خصوص سرشماری وحوش نیز گفت: براساس سرشماری انجام شده از منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع شهرستان، با افزایش ۲۰ درصدی گونه‌های مختلف جانوری مواجه بوده‌ایم. همچنین اخیراً فیلم‌برداری از گربه وحشی توسط محیط‌بانان انجام شده است.

شواخی در رابطه با راه‌اندازی سایت پسماند صنعتی شهرستان افزود: محل تخلیه احداث شده ولی هنوز تخلیه در آن صورت نمی‌گیرد که از شرکت شهرک‌ها درخواست شده این کار عملیاتی شود. همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب اردستان در مواردی پارامترهای تصفیه مشکل داشته که تذکر لازم برای رفع آن داده شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی «مزرعه ضامن آهو» برای کشت علوفه مورد نیاز وحوش خبر داد و بیان کرد: این کار توسط خیرین دوستدار حیات وحش انجام شده است.

به گزارش ایرنا، اردستان دارای ۹۴ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت تاغ، ۸۷۰ هزار هکتار مرتع و ۲ زیستگاه حیات وحش شامل منطقه حفاظت‌شده «کهیاز» با ۹۲ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع «خارو» با ۱۰۲ هزار هکتار وسعت است که گونه‌هایی همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، هوبره، زاغ بور، کبک و تیهو، گربه وحشی، روباه، گرگ، کفتار، گربه شنی و کاراکال را در خود جای داده است.

این شهرستان با افزون بر ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.