به گزارش ایرنا،سعید محمودی در مراسم کوهنوردی و پاکسازی مشترک کوه پارک مشهد در جمع فعالان محیط زیست این کلانشهر همزمان با هفته محیط زیست افزود:حفاظت از محیط زیست موضوعی مردمی است و اگر صرفاً در چارچوب وظایف دولتها دنبال شود، در هیچ جای دنیا موفق نبوده و دستاورد قابل توجهی نداشته است.
وی اظهار کرد: محیط زیست متعلق به مردم است و آنچه میتواند آینده را برای فرزندان این سرزمین و نسلهای آینده حفظ کند، مشارکت مردم در کنار دستگاههای مسوول است.
محمودی با اشاره به شرایط محیط زیستی کشور افزود: شرایط محیط زیست در دنیا و کشور ما مشخص است. امسال وضعیت بارندگیها تا حدودی بهتر شده، اما ایران تنها حدود یکچهارم میانگین بارش جهانی را دریافت میکند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در 100 سال گذشته، میانگین دمای کره زمین نیم درجه بوده است، اما این میزان در کشور ما حدود دو درجه است. همچنین میانگین دمای سالانه در جهان بین ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است، در حالی که این رقم در ایران حدودا بین ۱۷ تا ۱۸ درجه سانتیگراد برآورد میشود.
محمودی افزود: ایران به صورت ذاتی و طبیعی کشوری گرم و خشک محسوب میشود و در کنار این شرایط طبیعی، در حوزه مصرف آب نیز اشتباهات بزرگی رخ داده است.
وی با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور اضافه کرد: در 50 تا 60 سال گذشته، عملکرد کشور در برداشت از منابع آب زیرزمینی مناسب نبوده و نتایج آن امروز در قالب فرونشست زمین، کاهش منابع آبی، آسیب به اراضی و بروز مشکلات مختلف نمایان شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تا دهه ۷۰ پدیده گرد و غبار به شکل فعلی در کشور وجود نداشت، اما اکنون بیش از دو دهه است که کشور با این پدیده درگیر است.
محمودی همچنین به وضعیت آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: بسیاری از شهرهای کشور با آلودگی هوا مواجه هستند و عواملی مانند ترافیک، کیفیت سوخت، وضعیت خودروها و برخی فعالیتهای صنعتی در این شرایط تأثیرگذارند.
وی ادامه داد: سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و این موضوع از مهمترین چالشهای زیستمحیطی در بسیاری از شهرها به شمار میرود.
محمودی با تاکید بر نقش آموزش در حوزه محیط زیست اضافه کرد: اگر میخواهیم در حوزه محیط زیست عملکرد بهتری داشته باشیم، باید مشارکت مردم را جلب کنیم و در کنار آن آموزش را جدی بگیریم.
وی گفت: لازم است نسلهای آینده آموزش ببینند، مسائل محیط زیستی را بر اساس دانش رعایت کنند و در تصمیمگیریهای خود به آینده توجه داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست بدون آموزش محقق نخواهد شد و باید فرزندانمان را به شیوههای مختلف آموزش دهیم.
وی گفت: آموزش، اساس آگاهی است، آگاهی زمینهساز دانش است و دانش نیز پایه پیشرفت هر جامعه محسوب میشود.
محمودی اضافه کرد: هر جامعهای که از دانش برخوردار باشد میتواند آینده خود را تضمین کند و آینده بهتری را برای نسلهای بعدی خود رقم بزند.
تاکید مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مشهد بر ضرورت تفکیک از مبدأ
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، در حاشیه این مراسم بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف تاکید و اظهار کرد: بازیافت از درون خانهها شروع میشود و تفکیک زباله از مبدأ، نه یک کار تشریفاتی، بلکه یک تکلیف ملی برای حفظ منابعی است که متعلق به نسلهای آینده است.
مسعود رضوی تاکید کرد: ما با کاهش تولید زباله و جداسازی پسماندهای خشک، به چرخه تولید کشور کمک میکنیم و اجازه نمیدهیم ثروتهای ملی در سطلهای زباله دفن شوند.
وی با اشاره به شعار روز این هفته مبنی بر «زباله نیست، سرمایه است؛ اقتصاد چرخشی در عمل» افزود: حضور سازمانهای مردم نهاد که در حوزه محیطزیست پیشرو است، صنایع حامی محیطزیست و شهروندان عزیز، نشاندهنده یک بلوغ فکری در مدیریت شهری است.
او ادامه داد:وقتی یک شهروند در هنگام پیادهروی، ته سیگار یا پسماندی را از طبیعت جمع میکند، در واقع در حال تمرین مسئولیتپذیری برای داشتن شهری پاکتر و سالمتر است.
در پایان این مراسم که در محل پارک خورشید مشهد برگزار شد، از تلاشهای ارزشمند فعالان محیطزیست که در حوزه تفکیک از مبدأ اقدامات شاخصی انجام داده بودند، با اهدای جوایز ارزندهای قدردانی شد.
مراسم کوهنوردی و پاکسازی مشترک برنامهای است که با هدف ترویج فرهنگ مسوولیتپذیری اجتماعی، ارتقای حساسیت عمومی نسبت به طبیعت و تقویت همافزایی میان دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی در عرصه حفاظت از محیط زیست اجرا شد.
در این مراسم، شرکتکنندگان ضمن صعود کوه و حضور در طبیعت، اقدام به جمعآوری پسماندهای رهاشده در مسیر کردند تا جلوهای عملی از اهمیت حفظ محیطهای طبیعی و ضرورت صیانت از سرمایههای زیستی استان به نمایش گذاشته شود.














