به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، حسن عباسنژاد با اشاره به ابلاغ برنامه ملی راهبردی مدیریت پسماند و تکالیف قانون برنامه هفتم پیشرفت اظهار کرد: اجرای این برنامه فرصت مناسبی برای اصلاح ساختارهای موجود، افزایش هماهنگی میان دستگاه های مسئول و حرکت به سمت اقتصاد چرخشی فراهم کرده است.
وی با تأکید بر ضرورت تحول در نظام مدیریت پسماند، افزود: رویکردهای سنتی دیگر پاسخگوی چالش های پیچیده پسماند در استان تهران نیست و حرکت به سمت حکمرانی نوین باید به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
این مسئول با اشاره به افزایش تولید پسماند، تخلیه غیرمجاز نخاله های ساختمانی، محدودیت اراضی دفن، پراکندگی مراکز تولید پسماند و پایین بودن بهره وری بازیافت خاطرنشان کرد: این مسائل نشان می دهد که مدیریت پسماند تنها یک خدمت شهری نیست، بلکه بخشی از نظام حکمرانی محیط زیست، سلامت عمومی و توسعه پایدار است.
عباس نژاد با بیان اینکه تجربه سال های گذشته ناکارآمدی رویکردهای صرفا مبتنی بر جمع آوری و دفع را نشان داده است، اضافه کرد: گذار به حکمرانی نوین پسماند باید با محوریت شفافیت، مسئولیت پذیری، بهره گیری از فناوری های نوین، مشارکت عمومی، داده محوری، نظارت هوشمند و تقویت هماهنگی میان دستگاه های اجرایی دنبال شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران توسعه سامانه های هوشمند پایش پسماند، استقرار نظام رهگیری حمل نخاله های ساختمانی، تقویت زیرساخت های بازیافت و بازچرخانی، گسترش سرمایه گذاری بخش خصوصی و کاهش تولید پسماند از مبدأ را از الزامات اصلاح نظام مدیریت پسماند برشمرد و افزود: ارتقای فرهنگ عمومی در زمینه تفکیک از مبدأ نقش مهمی در دستیابی به اهداف این حوزه دارد.
وی یادآور شد: حفاظت از محیط زیست، صیانت از منابع طبیعی، کاهش آلودگی خاک و آب و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در گرو استقرار نظام کارآمد مدیریت پسماند است و تحقق این اهداف نیازمند همکاری مشترک دستگاه های اجرایی، مدیریت شهری، بخش خصوصی، تشکلهای مردمی و مشارکت آگاهانه شهروندان است و استان تهران بیش از هر زمان دیگری به تغییر نگرش از دفع پسماند به مدیریت هوشمند منابع نیاز دارد.













