استاندار فارس: سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) باید الزام‌آور باشد

ایرنا پنج شنبه 21 خرداد 1405 - 14:57
شیراز -ایرنا- استاندار فارس با تاکید بر اینکه سند راهبردی «شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)» بدون ضمانت اجرایی کافی صرفا یک سند اخلاقی و سلیقه‌ای خواهد ماند، خواستار تبدیل آن به سندی الزام‌آور در شورای برنامه‌ریزی استان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسینعلی امیری پنجشنبه در هفتمین نشست شورای راهبردی سند راهبردی «شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)» که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، نسبت به روند نادیده گرفته شدن ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی شیراز ابراز نگرانی کرد.

وی با بیان اینکه هیچ تمدنی ابدی نیست و ماندگاری آن به تلاش مردم آن منطقه بستگی دارد، به وضعیت فعلی سامرا اشاره کرد و گفت: سامرا که زمانی مرکز مکتب‌های مهمی چون آیت‌الله میرزای شیرازی بوده، امروزه جز بخش حرم رو به ویرانی است.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر ما نسبت به شیراز کم‌کاری کنیم، شیراز نیز دچار چنین وضعیتی نشود، خاطرنشان کرد: همانطور که در سامرا ائمه عسکری(ع) حضور دارند، در شیراز نیز حضرت احمد بن موسی(ع) مدفون هستند، اما عدم توجه کافی می‌تواند منجر به تکرار تاریخ شود.

استاندار فارس: سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) باید الزام‌آور باشد

سند راهبردی باید الزام‌آور و ضمانت اجرایی داشته باشد

امیری در ادامه به تدوین سند راهبردی «شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)» اشاره کرد و در خصوص تعریف سند گفت: سند باید الزام‌آور باشد.

وی با اشاره به اینکه این سند راهبردی در شورای اداری و شورای فرهنگ عمومی مطرح شده، اما ضمانت اجرایی کافی ندارد، پیشنهاد کرد: برای اجرایی شدن این سند و مشخص شدن وظایف دستگاه‌ها، پیشنهاد می‌کنم این موضوع به صورت رسمی به کارشناسان مربوطه ارجاع داده شود تا با برآورد دقیق، الزامات و اقتضائات اجرایی آن مشخص گردد.

استاندار فارس تاکید کرد: راهکارهای ارائه شده در این سند فراتر از مسائل فرهنگی صرف بوده و نیازمند تعریف ضمانت اجرایی در سطوح بالاتر، مانند شورای برنامه‌ریزی استان است تا از اقدامات سلیقه‌ای و صرفا اخلاقی مدیران فراتر رفته و به نتیجه مطلوب برسد.

استاندار فارس: سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) باید الزام‌آور باشد

چشم‌انداز ۲۰ ساله برای حرم شیراز

امیری با تاکید بر اهمیت تدوین یک چشم‌انداز بلندمدت برای شهر شیراز، خواستار تعریف یک برنامه ۲۰ ساله برای «شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)» شد.

وی این چشم‌انداز را مبنای تدوین برنامه‌های عملیاتی پنج ساله دانست و اظهار کرد: این امر تضمین می‌کند که حتی پس از رفتن مدیران فعلی، کار مسیر خود را ادامه داده و تعطیل نشود.

نماینده عالی دولت در فارس تصریح کرد: سند باید شامل زمان‌بندی مشخص، مسئول اجرایی، اولویت‌بندی، پرهیز از موازی‌کاری و توجه به موضوعات متنوع حرم اهل بیت(ع) باشد.

پیشنهاد تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان

امیری پیشنهاد داد که سند راهبردی شیراز پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان، به عنوان یکی از اسناد الزام‌آور، مورد توجه تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان بر اساس اسناد بالادستی تهیه می‌شود و این امر ساختاری از جهت وظایف، تکالیف، برنامه و بودجه ایجاد می‌کند که مانع توقف کار خواهد شد.

استاندار فارس با بیان اینکه حیف است این شهر با این همه ظرفیت دچار رکود شود، به جایگاه رفیع شیراز در تاریخ، از جمله در دوران ظهور بزرگانی چون ملاصدرا اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که شیراز که با محوریت حرم حضرت احمد بن موسی(ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) شناخته می‌شود، مجددا نه تنها در ایران، بلکه در جهان مطرح شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.