گام بلند آمریکا برای تصاحب معادن آسیای مرکزی؛ سیگنال ترامپ از آستانه

خبرگزاری تسنیم پنج شنبه 21 خرداد 1405 - 15:02
فرستاده ویژه ترامپ در آستانه از تمرکز ویژه آمریکا بر تصاحب منابع و معادن حیاتی آسیای مرکزی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا دور جدیدی از گفتگوهای سطح بالا درباره معادن حیاتی را با دولت‌های آسیای مرکزی در آستانه آغاز کرد. «سرجیو گور»، فرستاده ویژه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، اعلام کرد که واشنگتن تأکید ویژه‌ای بر این منطقه دارد؛ منطقه‌ای که آن را برای تجارت جهانی، اتصال منطقه‌ای و امنیت زنجیره‌های تأمین، حیاتی و کلیدی می‌داند.

وی در جریان «گفتگوهای معادن حیاتی C5+1» اظهار داشت که آسیای مرکزی تاکنون آن‌طور که شایسته است، مورد توجه آمریکا قرار نگرفته بود، اما دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفته است این رویکرد را به طور کامل تغییر دهد.

گور تصریح کرد: «این منطقه برای ما بسیار مهم است؛ ما می‌خواهیم در اینجا حضور فعال داشته باشیم و به دنبال ایجاد موقعیت‌های برد-برد برای ایالات متحده و کشورهای شما هستیم.»

این نشست که در هتل ریتز کارلتون آستانه برگزار شد، مقامات ارشد قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آمریکا را گردهم آورد. دستور کار این رویداد شامل نشست‌های تخصصی در زمینه‌های اکتشافات زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، معدن‌کاری و فرآوری، و بررسی زنجیره‌های تأمین و ارزش جهانی بود.

توافقات پشت پرده واشنگتن و آستانه در سایه کاخ سفید

فرستاده ویژه آمریکا ضمن تشکر از قزاقستان برای میزبانی از نخستین نشست حضوری این قالب گفتگویی، اعلام کرد که پیش از آغاز جلسه، با قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان دیدار و گفتگو کرده است.

وزارت امور خارجه قزاقستان نیز تایید کرد که پیش از آغاز این گفتگوها، سرجیو گور و یرمک کوشربایف، وزیر امور خارجه قزاقستان، درباره شراکت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، نوآوری، هوش مصنوعی، آموزش، حمل‌ونقل، لجستیک و مواد معدنی حیاتی بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف همچنین روند اجرای توافقات حاصل‌شده میان توکایف و دونالد ترامپ در جریان سفر رسمی رئیس‌جمهور قزاقستان به کاخ سفید در نوامبر 2025 را مورد بررسی قرار دادند.

گور این نشست را بخشی از افزایش گسترده‌تر تعاملات آمریکا با آسیای مرکزی پس از اجلاس سران در واشنگتن دانست و گفت معادن حیاتی اکنون به بخش مرکزی این تعاملات تبدیل شده‌اند، زیرا برای زیرساخت‌ها، فناوری‌های پیشرفته، صنایع و دفاع ملی ضروری هستند.

استفاده از بازوهای مالی آمریکا برای انحصار زنجیره تأمین

فرستاده ویژه ترامپ با تأکید بر ابعاد ژئوپلیتیک این همکاری‌ها گفت: «امنیت اقتصادی ما به توانایی ما در تنوع‌بخشیدن به دسترسی به معادن حیاتی بستگی دارد. تضمین دسترسی قابل‌اعتماد به این مواد نه تنها مستلزم افزایش تولید، بلکه نیازمند ایجاد زنجیره‌های تأمین تاب‌آور، شفاف و مبتنی بر بازار در مشارکت نزدیک با شرکای قابل‌اعتماد است.»

وی افزود کشورهای آسیای مرکزی دقیقاً همان شرکایی هستند که واشنگتن مایل به همکاری با آن‌ها است.

گور با اشاره به ابزارهای مالی و تجاری توسعه‌ای آمریکا بر آمادگی واشنگتن برای حمایت از شرکت‌های آمریکایی فعال در منطقه تاکید کرد و گفت: «دولت آمریکا پشت شرکت‌های خود ایستاده است و هیچ قراردادی برای ما کوچک نیست.»

وی همچنین به ظرفیت‌های «مؤسسه بین‌المللی تأمین مالی توسعه آمریکا» (DFC) اشاره کرد و افزود این نهاد آماده سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز در منطقه در حوزه‌های معادن حیاتی، مخابرات و زیرساخت‌های خزر است تا توده‌های غنی مواد معدنی منطقه را به پایه‌ای برای موج جدیدی از صنعتی‌شدن تبدیل کند.

بزرگترین دارنده ذخایر عناصر نادر خاکی در تکاپوی جذب سرمایه غرب

از سوی دیگر، قزاقستان از این نشست به عنوان فرصتی برای معرفی خود نه تنها به عنوان یک کشور غنی از مواد معدنی، بلکه به عنوان هاب آینده فرآوری، فناوری و حمل‌ونقل در زنجیره تأمین مواد معدنی حیاتی استفاده کرد.

«یرسین ناگاسپایف»، وزیر صنعت و ساخت‌وساز قزاقستان، این گفتگوها را ادامه مسیر گشوده شده در سفر نوامبر 2025 توکایف به واشنگتن دانست و به امضای یادداشت تفاهم با دولت آمریکا در این زمینه اشاره کرد. این یادداشت تفاهم در حضور توکایف توسط ناگاسپایف و هوارد لوتنیک، وزیر بازرگانی آمریکا امضا شده بود.

ناگاسپایف با دعوت از شرکت‌های آمریکایی برای مشارکت فعال در اکتشاف و توسعه اعلام کرد: «قزاقستان دارای بیش از 9500 ذخیره معدنی است که شامل بیش از 100 ذخیره حاوی فلزات نادر و عناصر نادر خاکی می‌شود.»

وی به اصلاحات قانونی از جمله قانون سال 2018 درباره ذخایر زیرزمینی و استانداردهای بین‌المللی گزارش‌دهی اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در اکتشافات زمین‌شناسی را سه برابر کرده و به بیش از 1 میلیارد دلار رسانده است.

کریدور میانی؛ اهرم ژئوپلیتیک قزاقستان برای دور زدن مسیرهای سنتی

وزیر صنعت قزاقستان تاکید کرد که کشورش فراتر از صادرات مواد خام، به دنبال توسعه امکانات تولید مشترک، انتقال فناوری و همکاری‌های علمی است.

وی همچنین این دستور کار را به «مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر» و «کریدور میانی» گره زد؛ مسیری که قزاقستان آن را به عنوان یک کانال ارتباطی میان آسیا و اروپا بدون اتکای انحصاری به کریدورهای سنتی شمالی معرفی می‌کند.

ناگاسپایف گفت: «ما معتقدیم کریدور میانی می‌تواند نقش مهمی در تنوع‌بخشی به مسیرهای حمل‌ونقل جهانی، تقویت اتصال اوراسیا و حمایت از زنجیره‌های تامین قابل اعتماد برای معادن حیاتی ایفا کند.»

این گفتگوها در شرایطی برگزار می‌شود که پلتفرم C5+1 به طور فزاینده‌ای از تعاملات دیپلماتیک عمومی به سمت همکاری‌های عینی اقتصادی و سرمایه‌گذاری حرکت می‌کند تا منابع معدنی آسیای مرکزی را به زنجیره‌های تأمین جهانی متصل کند؛ روندی که واشنگتن تحت هدایت ترامپ آن را فرصتی بزرگ برای منافع متقابل توصیف می‌کند.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.