مرتس به دنبال ایفای نقش آلمان در تنگه هرمز پس از جنگ

نامه نیوز پنج شنبه 21 خرداد 1405 - 18:00
«فریدریش مرتس» صدراعظم آلمان روز پنج‌شنبه گفت که کشورش پس از پایان درگیری‌ها آماده مشارکت در تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا، مرتس در پارلمان آلمان گفت: «ما به‌عنوان یک کشور آماده‌ایم پس از پایان درگیری، مسئولیت‌هایی را در منطقه خلیج فارس بر عهده بگیریم. ما آماده مشارکت در تضمین امنیت تنگه هرمز هستیم، به محض آن‌که شرایط لازم برای این کار فراهم شود.»

وی افزود که تا آن زمان، آلمان همچنان از راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری حمایت خواهد کرد. این اظهارات در چارچوب تشریح مواضع دولت آلمان پیش از نشست هفته آینده اتحادیه اروپا مطرح شد.

علی‌رغم اینکه ایران بارها تاکید کرده به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، مرتس ادعا کرد که آلمان خواستار توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران است و در عین حال تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل را بخشی ضروری از تلاش‌ها برای حل‌وفصل بحران خاورمیانه می‌داند.

ایران پس از آغاز جنگ غیرقانونی آمریکا و رژیم صهیونیستی از ۹ اسفند ۱۴۰۴، اعلام کرد که تردد از تنگه هرمز برای کشتی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها ممنوع و برای کشتی‌های تجاری دیگر کشورها مشروط به هماهنگی کامل با مقامات ایران خواهد بود. بسته شدن تنگه هرمز شوک بی‌سابقه‌ای به بازارهای جهانی انرژی و مالی وارد کرده و موجب افزایش قیمت سوخت در بسیاری ازکشورها، به‌ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی شده است.

دولت ترامپ در زمان جنگ تلاش کرد با اظهارات متناقض و دادن وعده‌هایی قیمت‌ها را در بازار انرژی کنترل کند اما به گفته کارشناسان، کاخ سفید راهبرد مشخصی برای کنترل پیامدهای ناشی از بسته شدن تنگه هرمز نداشته است. از همین رو، تاثیر این اظهارات بر بازارها آنی بود.

با این حال، ایران پس از برقراری آتش‌بس دو هفته‌ای با آمریکا با بازگشایی مشروط تنگه هرمز موافقت کرد، اما پس از اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در نقض آتش‌بس در رابطه با لبنان و درخواست‌های زیاده‌خواهانه که متعاقبا دور اول مذاکرات در ۲۳ فروردین در اسلام‌آباد بی‌نتیجه ماند، اقدام به محاصره دریایی ایران کرد و در واکنش ایران نیز وضعیت تنگه هرمز را به دلیل بدعهدی طرف مقابل به حالت قبل بازگرداند.

مقامات ایران ضمن اعمال قانون بر کشتی‌هایی که قصد عبور غیرمجاز از این آب‌راه را دارند، ابتکار دریافت عوارض برای کشتی‌های تجاری را مطرح کرده‌اند که طبق اعلام رسمی ایران، یک مرحله از اخذ عوارض به خزانه کشور واریز شده است.

 

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.