به گزارش ایرنا، مسیر دسترسی آسان فشند به کرج مرکز استان البرز و محور تهران–قزوین، این منطقه را به نقطهای مناسب برای توسعه گردشگری روستایی تبدیل کرده است.
در ساعات نخستین روز، فضای فشند آمیخته با بوی غذاهای محلی و شور یک جشنواره روستایی بود؛ غذاهای سنتی، خوراکهای بومی و سبدهای پر از گیلاس و آلبالو، در کوچههایی که رنگ و طعم زندگی محلی در آنها جاری است، پذیرای مهمانانی بود که برای تجربهای تازه از فرهنگ البرز غربی به این روستا آمده بودند.
در میان این شور و نشاط، افتتاح یازدهمین مجموعه بومگردی در بنای یک مدرسه قدیمی با قدمتی بیش از یک قرن، حال و هوایی ویژه به فشند بخشید؛ مدرسهای که سالها متروکه مانده بود،حالا به خانهای گرم برای مهمانان روستا تبدیل شده است؛ نمونهای از اینکه چگونه بناهای تاریخی میتوانند دوباره در خدمت زندگی و اقتصاد محلی قرار بگیرند.
جان تازه مدرسه ۱۱۳ ساله در قاموس بوم گردی و سیری در تاریخ
مدیر پروژه بومگردی فشند در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که قدیمیترین مدرسه ساوجبلاغ را با قدمت ۱۱۳ سال، به مکانی زیبا و گردشگری برای کمک به اقتصاد روستا تبدیل کردهایم.
سمیرا نوریآذر افزود: امروز صدای گرم زندگی از این مکان به گوش میرسد و با دیدن این فضا، حس خوب زندگی مادربزرگها و حال و هوای خانههای قدیمی در ذهن زنده میشود؛ تلاش کردیم در طراحی و تجهیز این مجموعه، از صنایعدستی و عناصر سنتی همچون گلیم، جاجیم و دیگر وسایل بومی استفاده کنیم تا گردشگران در بدو ورود، با فضای اصیل و هویت فرهنگی منطقه روبهرو شوند.
وی اظهار کرد: برای راهاندازی این مجموعه حدود چهار میلیارد تومان هزینه شده و با بهرهبرداری از آن، برای حدود ۱۲ نفر بهصورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم شده است؛ یک سال و نیم برای آمادهسازی و رساندن این مجموعه به مرحله افتتاح تلاش شد و در این مدت، یکی از مهمترین اولویتها، حفظ اصالت تاریخی ساختمان بود.
مدیر پروژه بومگردی فشند گفت: نمای بیرونی ساختمان به همان شکل مدرسه حفظ شده تا هویت تاریخی و ارزش معماری آن همچنان باقی بماند و بازدیدکنندگان بتوانند پیوند گذشته و امروز را در این مکان احساس کنند.
به گفته وی، مساحت کل این مجموعه ۲ هزار متر مربع و زیربنای آن ۵۰۰ متر مربع است و در مجموع هشت اتاق دارد که ۶ اتاق آن برای اقامت بومگردان و گردشگران در نظر گرفته شده است.
افتتاح این مجموعه، تنها بهرهبرداری از یک واحد اقامتی نیست، بلکه نمادی از احیای یک بنای تاریخی و بازگرداندن آن به متن زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاست؛ رویکردی که میتواند الگویی مؤثر برای استفاده دوباره از فضاهای قدیمی و بلااستفاده در مناطق روستایی باشد.
توسعه بوم گردی و کمک به اقتصاد روستایی
جواد صادقلو، فرماندار ساوجبلاغ در این آیین تأکید کرد که تبدیل روستاها به مقصد گردشگری از مهمترین برنامههای شهرستان است؛ او گفت با کاهش جمعیت دانشآموزی، برخی مدارس بزرگ بلااستفاده مانده بودند و شورای آموزش و پرورش تصمیم گرفته این فضاها را در اختیار سرمایهگذاران حوزه بومگردی قرار دهد تا درآمد آنها صرف بهبود آموزش در همین منطقه شود.
فشند اکنون یکی از محورهای اصلی توسعه گردشگری در ساوجبلاغ است؛ منطقهای که ۱۱ واحد بومگردی فعال دارد و بناست این تعداد تا پایان سال به ۲۰ واحد افزایش یابد؛ این رویکرد، علاوه بر ایجاد اشتغال برای روستاییان، فرصتی است برای معرفی سبک زندگی بومی، صنایعدستی، آداب و رسوم و غذاهای محلی به گردشگران.
در کنار این اقدامات، مجموعهای از حمایتها برای گسترش گردشگری در فشند و دیگر روستاهای ساوجبلاغ در حال اجراست؛ از رایگان شدن عوارض ساخت مجموعههای گردشگری و پیگیری تأمین آب، برق، گاز و تلفن گرفته تا استفاده از تسهیلات دولتی و ظرفیت بنیاد برکت.
دهیاران شهرستان ساوجبلاغ نیز موظف شدهاند در مسیر توسعه گردشگری فعالانه مشارکت کنند و سرمایهگذاران را همراهی نمایند.
اما فراتر از همه اینها، آنچه فشند را به مقصدی ماندگار تبدیل میکند، نفس گرم زندگی روستایی است؛ سادگی خانهها، طعم غذاهای محلی، آجرهای مدرسه ۱۱۳ ساله که دوباره جان گرفته و مردمی که با لهجه، فرهنگ و مهماننوازیشان هویت این منطقه را زنده نگه داشتهاند.
فشند این روزها، نه تنها میزبان جشنوارهای محلی، بلکه شاهد آغاز دورانی تازه است؛ دورانی که میتواند روستا را از دل تاریخ، به مقصدی نو در گردشگری البرز غربی بدل کند.















