ولیعهد عربستان دعوت رئیس جمهور فرانسه را رد کرد

مشرق نیوز شنبه 23 خرداد 1405 - 08:07
ولیعهد عربستان سعودی به رغم دعوت «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، از عدم حضور در اجلاس «گروه ۷» در پاریس عذرخواهی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» با ارسال پیامی به رئیس جمهور فرانسه با ابراز قدردانی از این دعوت توضیح داده است که تعهدات قبلی مانع از حضور او در این اجلاس شده است.

ولیعهد عربستان همچنین با تاکید بر قدرت روابط راهبردی بین عربستان سعودی و فرانسه برای جلسات این اجلاس آرزوی موفقیت کرده است.

«گروه ۷» یا «G۷»، متشکل از آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و ژاپن به عنوان هفت اقتصاد بزرگ جهان است.

روسیه قبل از اینکه عضویت آن در سال ۲۰۱۴ (پس از الحاق کریمه) به حالت تعلیق درآید، عضو این گروه بود و با نام «گروه ۸» شناخته می‌شد.

رهبران کشورهای «گروه ۷» سالانه برای بحث در مورد مسائل کلیدی جهانی و هماهنگی سیاست‌ها تشکیل جلسه می‌دهند و بحث‌های آنها معمولا" بر موضوعاتی مانند امنیت بین‌المللی و اقتصاد جهانی متمرکز است.

اگرچه این گروه فاقد قدرت اجرایی مستقیم است، اما تصمیمات و توافقات آن تأثیر گسترده‌ای دارد.

این گروه پیش از این از ابتکارات اقتصادی جهانی، از جمله توافق بر سر حداقل نرخ مالیات برای شرکت‌های چندملیتی و همچنین اصول مربوط به مالیات شرکت‌ها در کشورهایی که فروش محصولات آنها انجام می‌شود، حمایت کرده است.

ریشه‌ «گروه ۷» به دهه ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد، زمانی که با جلسات غیررسمی وزرای دارایی آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در کتابخانه کاخ سفید با هدف رسیدگی به نوسانات بازار ارز آغاز شد.

ژاپن بعدا" به آن پیوست و در سال ۱۹۷۵، این جلسات به گردهمایی‌های سران کشورها و دولت‌ها تبدیل شد. متعاقبا" کانادا و ایتالیا نیز به آن پیوستند و منجر به شکل فعلی این گروه شد.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.