اروپا آغازگر مسیر سوم؟

همشهری آنلاین شنبه 23 خرداد 1405 - 21:54
هر روز صدایی از گوشه ای درباره تضعیف نهادهای بین المللی، گذار قدرت از غرب به شرق و آغاز عصر جدید به گوش میرسد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ هر روز صدایی از گوشه ای درباره تضعیف نهادهای بین المللی، گذار قدرت از غرب به شرق و آغاز عصر جدید به گوش میرسد. مثلاً همین امروز مارک کارنی، نخست‌وزیر کانادا گفته نظم مبتنی بر قواعد جهان پس از جنگ سرد در حال فروپاشی است و تجارت بین‌المللی در معرض تهدید است.

نخست وزیر کانادا دی ماه پارسال هم در دیدار تاریخی اش با رئیس جمهور چین، پیشرفت های رخ داد در شراکت کشورش با چین را «متناسب با نظم نوین جهانی» خوانده بود. کارنی در حالی این حرف را در دیدار مقام چینی زد که اتاوا، یکی از بزرگ ترین شرکای اقتصادی آمریکا به حساب می آید.

تغییر نظم جهانی و فرسودگی و بی اعتباری نهادهای نظم قدیمی، چندی پیش در اظهارات مرشایمر، نظریه پرداز روابط بین الملل نیز دیده شد. مرشایمر گفته که «ناتو به بن بست خورده است» و جایگاه آمریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه تضعیف شده است.

تضعیف جایگاه ناتو موجب ترس کشورهای اروپایی از حمله احتمالی روسیه به این نهاد طی سالهای آینده شده است. مثلاً همین چند روز پیش، استارمر نخست‌وزیر انگلیس گفت که بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی، روسیه ممکن است طی چهار سال آینده به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله کند.

با ضعیف و ناکارا شدن نهادهای بین المللی، اروپا و همه آن بلوک هایی که سالها امنیت خود را به دست آمریکا سپردند، میتوانند از قربانیان باشند.

چاره شاید در این صحبت امروز نخست وزیر کانادا باشد که از قدرت‌های میانی خواست به جای رقابت برای جلب لطف قدرت‌های بزرگ، با اتخاذ مسیری سوم و متحد شدن با هم‌عقیده‌ها، قدرت خود را چندبرابر کنند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.