انتقاد اصولگرایانه از دوبرابرشدن حقوق استادن دانشگاه/ باعث نارضایتی کارمندان دانشگاهها شدید

خبرآنلاین یکشنبه 24 خرداد 1405 - 07:43
از اسفندماه گذشته خبر افزایش خارج از روال و دوبرابری حقوق اعضای هیئت علمی در حال چرخیدن است. بعید است کسی مخالف افزایش حقوق پژوهشگران و اساتید دانشگاهی باشد؛ خصوصاً آنکه بسیاری از اعضای جوان هیئت علمی که فقط مشغول کار دانشگاهی هستند، به‌دلیل گرانی‌های غیرمعمول در تنگنای معیشتی به‌سر می‌برند.
به گزارش خبرآنلاین روزنامه جوان نوشت:
*هم حفظ شأن والای ایشان و هم بهبود نتایج تحقیقات دانشگاهی و اثرگذاری بیش‌ازپیش نهضت علمی بر پیشرفت ایران، نیازمند اتخاذ تدابیری برای بهبود معیشت دانشگاهیان است، اما نباید از یک نکته غافل بود: جهش دوبرابری حقوق اعضای هیئت علمی و بیش‌از آن، حتماً نیازمند تبیین پیشینی و اقناع‌سازی گسترده است.
*افزایش خارج از عرف حقوق اعضای هیئت علمی، در شرایطی که کارکنان دانشگاهی مشمول این افزایش غیرمعمول نیستند و درحالی‌که حقوق کارگران و سایر کارکنان دولتی در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، نارضایتی گسترده ایجاد می‌کند.
*برکسی پوشیده نیست که اعضای تصمیم‌گیر در رابطه با این افزایش چشمگیر در دولت، سازمان برنامه‌وبودجه و سایر شوراهای مربوطه، غالباً خودشان اعضای هیئت علمی و ذی‌نفع مستقیم چنین تصمیمی هستند. به بیان دیگر، عده‌ای از اعضای هیئت علمی با دورهمی‌هاشان در نهادهای تصمیم‌گیر، مصوب کرده‌اند که حقوق خودشان دوبرابر و بیش‌تر از آن افزایش پیدا کند! از طرف دیگر، اصلاح این افزایش غیرمعمول هم مجدداً اعضای هیئت علمی را دلخور می‌کند. این رویه‌های ناصواب، فارغ از اینکه اصل چنین تصمیمی درست یا غلط باشد، هم در جامعه و هم در بین نخبگان علمی اعتمادزدا و گسست‌آفرین است. 
17302

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.