تحلیلگر صهیونیست: به جای پیروزی شکست قاطع نصیبان شد

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 24 خرداد 1405 - 21:43
یک تحلیلگر صهیونیست اعتراف کرد که به جای وعده پیروزی قاطع شکست سیاسی خطرناکی نصیب اسرائیل شد.

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، بن کاسپیت تحلیلگر معروف اسرائیلی در یادداشتی که امروز یکشنبه در پایگاه تحلیلی ـ خبری واللا منتشر شد، اعتراف کرد با وجود حملات نظامی‌شدیدی که اسرائیل به حماس، حزب الله و ایران داشت، اما نتانیاهو، اسرائیل را به سوی یک شکست خطرناک پیش برده است.

به اعتراف این تحلیلگر منتقد نتانیاهو، شکست‌های اسرائیل بزرگتر از پیروزهای آن است، او که در راستای اهداف صهیونیستی تلاش دارد پیروزی‌های اسرائیل را نظامی و شکست هایش را سیاسی جلوه بدهد، نوشت: اگر جزئیاتی در این رابطه می‌خواهید باید بگویم: شکست سیاسی از پیروزی‌های نظامی مهم‌تر و بزرگتر هستند.

برای توضیح بیشتر، این را در نظر بگیرید: ما بعد از پیروزی‌های نظامی که در سال‌های اخیر علیه حماس، حزب‌الله و ایران ثبت می‌کنیم، (جنایاتی که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود) شکست سیاسی به مراتب بزرگتری را بلافاصله متحمل می‌شویم.

بنیامین نتانیاهو خوش‌شانس است که دیگر رهبر مخالفی با همین (سطح از وقاحت) در اسرائیل وجود ندارد. من فقط می‌توانم فریادها، تهدیدها، سخنرانی‌های آتشین و توهین‌های بی‌وقفه‌ای را که او با صدای بلند و آشنای خود علیه دولت نتانیاهو به راه می‌انداخت را تصور کنم.

اما به هر شکل، این بار نتانیاهو دیگر علیه رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره (در مسئله برجام) حاضر نخواهد شد - حضوری که فقط به از هم پاشیدن اتحاد بین اسرائیل و حزب دموکرات آمریکا منجر شد. او رئیس‌جمهور آمریکا را هم دیگر فریب نخواهد داد (فریب برای ورود به جنگ با ایران)، علیه او صحبت نخواهد کرد، او را تهدید نخواهد کرد یا از آیپک یا هر ابزار دیگری (همچون افشای رسوایی پرونده آپستین) علیه او استفاده نخواهد کرد.

در بخش دیگری از این یادداشت انتقادی آمده است: توافق سال 2015 بین ایران و قدرت‌های بزرگ هنوز با شرایط فعلی قابل مقایسه نیست.

این تحلیلگر ادعا کرد، آنچه اکنون وجود دارد، باز شدن تنگه هرمز در ازای آزادسازی پول به ایران است. بقیه موارد (جنگ به بهانه آن آغاز شده و ادعای تحقق آن در مدت کوتاهی صورت گرفته بود) بعداً مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بن کاسپیت سپس به جنگ داخلی دایر بین جریان‌های صهیونیستی در سایه شکست‌های اسرائیل در دستیابی به اهدافش پرداخت و با اشاره به دست و پا زدن  ائتلاف نتانیاهو برای حفظ آبرو می‌نویسد: آنها بزرگی فاجعه را درک می‌کنند و می‌دانند که شرایط فاجعه‌بار است.

اما آنها به این فاجعه ها عادت دارند. روش آنها برای فرار از بحث هم این است که بپرسند: "خب، پیشنهاد شما چیست؟"

خب، اولاً، پیشنهاد می‌کنم وارد این وضعیت نشویم - یعنی شرایطی را ایجاد نکنیم که به فاجعه شکست 7 اکتبر برسیم. این می‌توانست جان‌های بی‌شماری را نجات دهد، از هدر رفت انرژی و توان و به خطر افتادن سلامت عقلی و روانی اسرائیلی‌ها و گرفتار کردن جامعه صهیونیست در گردابی بی پایان جلوگیری به عمل آورد.

ثانیاً، پیشنهاد می‌کنم بحث را کنار بگذاریم. این کار، صاحبان قدرت را از شکست در انجام مسئولیتشان مبرا نمی‌کند. هر راه حلی که اکنون توسط هر سیاستمداری ارائه می‌شود، بی‌ارزش است. انتقاد از شکست‌ها و کاستی‌های ساختار حاکم نباید با راه‌حل‌های جادویی همراه باشد.

این تحلیلگر در عین حال اعتراف کرد خطری که ایران امروز برای اسرائیل ایجاد می‌کند، بسیار بیشتر از یک سال پیش (که جنگ 12 روزه آغاز شد) است. چون ایران موفق شده در مقابل تمامی هجمات صورت گرفته مقاومت کند و این باعث شده است که جسورتر شده و ضربات خود را با تمرکز بیشتری انجام دهد.

بن کاسپیت اعتراف کرد ایران بدون شک، در برهه‌ای از زمان از تمام ضربات وارد شده به خود بهبود یافته و همه خرابی‌های به وجود آمده در کشور را بازسازی خواهد کرد.

به تعبیر این تحلیلگر صهیونیست، ایران دو درگیری سخت با دولت آمریکا را پشت سر گذاشت که از هر دوی آنها با تاب آوری و مقاومت خارج شد، پس ایرانی‌ها دیگر واهمه‌ای از تکرار این تقابل ندارند و این برای ما امری وحشتناک محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

 
 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.