تخت روانچی: قالیباف و ونس در روز امضای تفاهم حضور دارند

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 26 خرداد 1405 - 11:59
معاون وزیر امور خارجه ایران درباره برگزاری مراسم امضای تفاهم میان ایران و آمریکا توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم،‌ مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران: امروز فرصت مغتنمی بود که در خدمت سفرا باشیم و در مورد یادداشت تفاهم توضیحی داده شد و تشریح شد که مفاد چه هست، تأکید شد که جنگ خاتمه یافته است و جنگ دیگر در هیچ جبهه‌ای نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: آقای عراقچی تأکید کردند که چرا نباید جنگ و اشغال در لبنان باشد. موضوعاتی که در این یادداشت تفاهم داریم بحث بازسازی خسارت است. این‌که طرحی برای بازسازی در نظر گرفته شده است. بحث پول‌های مسدودشده ایران هم وجود دارد و ایشان تأکید کردند که غیرقانونی مسدود شده است و باید در دسترس قرار بگیرد. بحث تنگه هرمز و رفع محاصره هم وجود دارد، رفع محاصره از ابتدا مورد تأکید ما بود و قبل از امضا تا حدودی رفع محاصره انجام شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در سوئیس محل امضا است اما نقطه دقیقش مشخص نیست، از همان امضا دور بعدی مذاکرات انجام می‌شود و معلوم نیست امضا به‌چه‌صورتی انجام می‌شود، هنوز معلوم نیست الکترونیکی باشد یا خیر. بعد از امضا بحث‌ها شروع می‌شود. از طرف آمریکا آقای ونس هستند و از طرف ایران آقای قالیباف هستند.

تخت‌روانچی گفت: در یکی از بندها خاتمه جنگ در همه جبهه‌ها به‌شمول لبنان وجود دارد. آمریکا متعهد شده است که جنگ در همه جبهه‌ها تمام شود و اگر بخواهد نقضی صورت بگیرد، مکانیزمی صورت گرفته است که اقدام خواهد شد.

وی گفت: بعد از امضای یادداشت تفاهم درباره هسته‌ای صحبت می‌شود و هنوز وارد جزئیات نشده‌ایم. بحث غنی سازی، ذخایر و نیازهای هسته‌ای ایران هم وجود دارد.

 

انتهای پیام/+

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.