عارف: اختلاف‌نظرها درباره مذاکرات نباید به دعوای داخلی تبدیل شود

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 26 خرداد 1405 - 15:39
معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت پرهیز از اختلاف داخلی و تمرکز بر مقابله با دشمنان و تقویت انسجام ملی تأکید کرد.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در دیدار با معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و سایر مدیران این معاونت ضمن ابراز تسلیت فرارسیدن ماه محرم، به پیروزی‌های ملت ایران در جنگ رمضان اشاره کرد و گفت: در جنگ تحمیلی دوم و سوم پیروزی‌هایی به‌دست آوردیم که آنها را در ادامه موفقیت انقلاب اسلامی می‌دانیم زیرا در سال 57 هم کسی گمان نمی‌کرد که انقلاب اسلامی به پیروزی دست یابد اما امام راحل از این پیروزی اطمینان داشت، موفقیت در دو جنگ اخیر هم ادامه تحقق دستاوردهای انقلاب اسلامی است البته امام شهیدمان این پیروزی را پیش‌بینی کرده بودند.

وی با بیان اینکه دو جنگ تحمیلی اخیر ظرفیت کشور در دفاع از خود را اثبات کرد، گفت: ما پس از جنگ 12روزه به نقاط ضعف خود پی بردیم و براساس راهبردهای امام شهیدمان به‌شدت در حوزه فناوری اقدامات مهمی انجام دادیم، نتیجه این عملکرد، خیزش عظیمی در حوزه فناوری بود که موجب افزایش کارایی  تجهیزات نظامی کشورمان شد، این دستاورد حاصل تلاش دانشمندان کشورمان بود که زنان دانشمند کشورمان نیز سهم مهمی در ارتقای توان دفاعی کشور داشتند.

عارف ضمن تقدیر از عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان، افزود: همه تلاش‌های خیابان، میدان و جبهه خدمت توسط دیپلماسی در حال به نتیجه رسیدن است. ما امیدواریم که تفاهم اخیر منجر به توافق شود، البته ممکن است مخالفت‌هایی با این روند دیپلماسی وجود داشته باشد که ایرادی ندارد اما نباید تفاوت دیدگاه و نظرها منجر به اختلاف و دعوای داخلی شود، طرف دعوای ما در داخل کشور نیست بلکه دشمنان هستند و باید با اتحاد و انسجام خود را تقویت کنیم. ما باید به‌یاد داشته باشیم که نبرد حق و باطل یک نبرد همیشگی است و خود را برای همه چالش‌ها و شیطنت‌های غرب وحشی و بی‌تمدن آماده کنیم، همه باید به نتیجه مذاکرات احترام بگزارند.‌ کسانی که قادر نیستند حتی دعوای دو برادر را حل کنند، چگونه می‌توانند برای حل اختلافات تاریخی و راهبردی بین ایران و غرب راه‌حل بدهند؟

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که حکومت‌های منطقه خود را اصلاح کنند و حکام آنان بدانند دیگر امکان ندارد به‌عنوان گاو شیرده برای امپریالیسم و استکبار عمل کنند. آنان باید در خدمت مردم خود و جهان اسلام و آزادگان باشند و منطقه را در اولویت خود قرار دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور مدیریت تنگه هرمز را یکی از دستاوردهای جنگ رمضان دانست و گفت: تنگه هرمز ملک طلق ایران است و مدیریت آن برای همیشه به‌عهده ایران است. شهدای زیادی برای به‌دست آوردن حق خود در تنگه هرمز در طول تاریخ و جنگ اخیر تقدیم ملت ایران شده‌اند اما دیگر به‌دنبال بهره‌برداری از همه حقوق خود از تنگه هرمز هستیم.

وی ادامه داد: ملت ایران مهمان‌نواز هستند و بسیاری از ترددهای از تنگه‌ هرمز با مهمان‌نوازی این مردم، رایگان بوده است اما وقتی مهمانی طولانی می‌شود، مهمان باید هزینه خود را بپردازد، دیگر نمی‌شود برای تردد کشتی‌ها از تنگه هرمز خدمات ارائه کنیم ولی هزینه‌ای دریافت نکنیم، اگر ما خدمات در تنگه هرمز ارائه نکنیم، ممکن است یک کشتی در حین تردد به مین دریایی برخورد کند و در منطقه آلودگی ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: زنان نقش ویژه‌ای در این دو جنگ داشتند. آنان در جنگ 12روزه با مدیریت نیازمندی‌های خانواده‌های خود، اقدام بسیار بزرگی کرده موجب شدند کمبودی در فروشگاه‌ها وجود نداشته باشد، در واقع زنان توانستند اقتصاد خانواده را مدیریت کنند. از سویی جبهه خیابان در جنگ رمضان نقش مهمی در پیروزی بر دشمن داشت و مدیریت جبهه خیابان به‌عهده زنان بود و آنان در این جبهه توانستند نقش محوری و اساسی ایفا کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اختصاص سهم 60 تا 65 درصد رتبه‌های برتر کنکور به زنان، گفت: ما باید زمینه‌هایی فراهم کنیم تا زنان همین درصد را در سهم مدیریتی کشور داشته باشند. دانشجویان خانم مقطع دکترای من در دانشگاه صنعتی شریف بسیار باسواد، باهوش و توانمند هستند و هرگاه مواردی وجود دارد که راه‌حل‌های سخت دارند، آن را به دانشجویان دختر خود می‌سپارم. بسیاری از موفقیت‌های در دانشگاه مدیون نقش‌آفرینی دانشمندان دختر ماست.

وی خاطرنشان کرد: البته همیشه موانعی پیشِ‌روی فعالیت زنان وجود داشته است که منطقی هم ندارد مثل موتورسیکلت‌سواری زنان که مخالفت عقلانی و قانونی برای آن وجود ندارد، اکنون این موانع برطرف شده است و در مدت کوتاهی و در هفته‌های آینده، زنان می‌توانند گواهی‌نامه دریافت کنند.

عارف همچنین با حضور در استانداری تهران و دیدار با استاندار و فرمانداران و بخشداران شهرهای استان تهران به مسایل و مشکلات استان تهران رسیدگی و دستورات لازم را صادر کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به در پیش بودن مراسم تشییع امام شهید، از همه فرمانداران و بخشداران خواست بر برگزاری منظم، آبرومندانه و در شأن امام‌ شهید انقلاب متمرکز شوند.

انتهای پیام/+

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.