حسین عبدلی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در نطنز، ضمن انتقاد از رویههای جاری در قانون خدمت پزشکان و پرستاران اظهار داشت: تداوم رویکردهای قهری در نظام سلامت، ناشی از عدم تحقق توسعه متوازن در کشور است.
وی با بیان اینکه سیاستهای فعلی در حوزه طرح اجباری کادر درمان، اثربخشی لازم را در ارتقای شاخصهای سلامت مناطق محروم نداشته است، افزود: قانون کنونی طرح نیروی انسانی، فاقد کارآمدی لازم برای تثبیت نیرو در مناطق هدف بوده و بازتابدهنده شکاف موجود در زیرساختهای رفاهی و توسعهای کشور است.
نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ بالای ریزش و عدم ماندگاری نیروهای متخصص پس از پایان دوره قانونی طرح خاطرنشان کرد: عدم رغبت کادر درمان به تداوم خدمت در مناطق کمتر برخوردار، زنگ خطری جدی است.
وی گفت: این شرایط حاکی از غلبه رویکردهای دستوری بر استراتژیهای مبتنی بر ایجاد انگیزه و رفاه است و تداوم این وضعیت، علاوه بر تحمیل فشار روانی بر سرمایههای انسانی، به روند مهاجرت نخبگان پزشکی به خارج از کشور و تمرکز بیش از حد نیروها در کلانشهرها دامن زده است.
عضو هیئت رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه بر لزوم تغییر رویکرد از «الزامِ خدمت» به سمت «جذبِ مبتنی بر مشوقهای عادلانه» تأکید کرد و تصریح کرد: نظام سلامت برای برونرفت از این چالش، نیازمند بازنگری در ساختار توزیع امکانات و تعریف بستههای حمایتی پایدار است.
وی با بیان اینکه توسعه متوازن در بخش بهداشت، بدون اصلاح زیرساختهای معیشتی و حرفهای کادر درمان ممکن نخواهد بود، تاکید کرد: کمیسیون بهداشت مجلس با هدف صیانت از سرمایههای انسانی نظام سلامت و تضمین عدالت در دسترسی به خدمات درمانی برای تمامی هموطنان، موضوع بازنگری در قانون طرح نیروی انسانی را در دستور کار خود قرار داده است تا با عبور از سیاستهای شکستخورده گذشته، به راهکارهای جایگزین و کارآمد دست یابد.
انتهای پیام/804