سه ابتکار ایران برای گسترش همکاری دانشگاه‌های عضو شانگهای

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 27 خرداد 1405 - 14:45
وزیر علوم به نمایندگی از ایران سه ابتکار عملیاتی برای گسترش همکاری دانشگاه‌های عضو شانگهای ارائه کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حسین سیمایی‌صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشگاه‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مینسک بلاروس، با تأکید بر ضرورت تبدیل همکاری‌های علمی به برنامه‌های عملیاتی، سه پیشنهاد اجرایی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌های دانشگاهی، پژوهشی و فناورانه میان دانشگاه‌های عضو این سازمان را ارائه کرد.

سیمایی با بیان اینکه دانشگاه‌ها متولیان ساختن آینده جوامع هستند، اظهار داشت: امروز دانشگاه‌ها با چالش‌هایی نظیر بازنگری در برنامه‌های درسی، کاربردی‌سازی پژوهش‌ها و هدایت پایان‌نامه‌ها و تحقیقات به سمت نیازهای واقعی جامعه مواجه‌اند و سازمان همکاری شانگهای می‌تواند بستری کم‌نظیر برای اتصال ظرفیت‌های دانشگاهی کشورهای عضو در قالب یک شبکه اجرایی و مسئله‌محور باشد.

وی با اشاره به تجربه خود به‌عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه، افزود: اسناد بالادستی و تفاهم‌نامه‌های دولتی تنها زمانی اثرگذار خواهند بود که در آزمایشگاه‌ها، کلاس‌های درس و اراده رؤسای دانشگاه‌ها به برنامه‌های اجرایی و نقشه راه عملی تبدیل شوند. اعتبار علم نیز زمانی معنا پیدا می‌کند که در حل مسائل مردم و بهبود کیفیت زندگی آنان تجلی یابد.

وزیر علوم در ادامه سه پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌های عضو شانگهای ارائه کرد و گفت: نخست، اجرای «برنامه تبادل نخبگان و پژوهشگران شانگهای» است که بر اساس آن ایران آمادگی دارد سالانه 100 بورس تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و 10 فرصت پژوهشی پسادکتری را در دانشگاه‌های برتر خود در اختیار پژوهشگران کشورهای عضو قرار دهد تا با هدایت مشترک استادان بر مسائل واقعی منطقه پژوهش کنند.

وی دومین پیشنهاد را ایجاد «شبکه دانشگاه‌های نوآور و فناور شانگهای» با مشارکت دانشگاه‌های پیشرو و پارک‌های علم و فناوری دانست و تصریح کرد: این شبکه می‌تواند زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت را فراهم کند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی میزبانی دبیرخانه آن را دارد.

سیمایی همچنین تشکیل کنسرسیوم‌های پژوهشی مشترک در سه حوزه «مدیریت هوشمند منابع طبیعی به‌ویژه آب»، «هوش مصنوعی» و «فناوری‌های نوین دارویی» را سومین پیشنهاد ایران عنوان کرد و آن را گامی مؤثر برای هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی کشورهای عضو دانست.

وزیرعلوم در پایان با تأکید بر نقش دانشگاه‌ها در توسعه دیپلماسی علمی و گسترش تفاهم میان ملت‌ها گفت: دانشگاه‌ها تنها مراکز آموزش نیستند، بلکه باید پرچمدار عقلانیت، کارآفرینی، امید و همکاری‌های علمی بین‌المللی باشند. دانشگاه‌های برتر جمهوری اسلامی ایران نیز با همه ظرفیت‌های آزمایشگاهی، مراکز رشد و توانمندی‌های علمی خود برای اجرای این برنامه‌های مشترک در کنار دانشگاه‌های عضو سازمان همکاری شانگهای خواهند بود.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , وزارت علوم , حسین سیمایی صراف , سازمان همکاری های شانگهای , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , وزارت علوم , حسین سیمایی صراف , سازمان همکاری های شانگهای ,

انتهای پیام/

 

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.