ادعای نماینده ترامپ درباره حضور بازرسان آژانس در ایران

همشهری آنلاین جمعه 29 خرداد 1405 - 09:00
«استیو ویتکاف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا  به قانون‌گذاران آمریکایی ادعا کرده است که ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود دعوت خواهد کرد و روند شناسایی و تعیین محل ذخایر مواد غنی‌شده تهران آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، این نشست محرمانه توسط دو فرد آگاه از جزئیات گفت‌وگوها برای خبرگزاری آسوشیتدپرس تشریح شده است. این افراد به دلیل محرمانه بودن جلسه، نخواستند نام‌شان فاش شود.

ویتکاف در پاسخ به رهبران کنگره و اعضای کمیته‌های مرتبط با امنیت ملی مدعی شد توافقی که آمریکا با ایران به دست آورده، شامل هیچ توافق جانبی پنهانی نیست اما یک نامه الحاقی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم شده که در آن از آژانس برای انجام این ماموریت دعوت به عمل آمده است.

به گفته منابع آگاه، ویتکاف در این جلسه وجود این نامه و دعوت‌نامه را فاش کرده است.

وی ادعا کرد که نامه خطاب به «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم شده و به وی این امکان را می‌دهد که بازرسان هسته‌ای آمریکایی را به تهران اعزام کند.

بر اساس مفاد توافق، ذخایر اورانیوم با غنای بالا در ایران باید دست‌کم تحت نظارت بین‌المللی رقیق‌سازی شوند.

علی‌رغم اینکه ایران بارها تاکید کرده سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی این کشور جایگاهی ندارد، در این سند آمده است که ایران نباید به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد یا آن را توسعه دهد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.