قزاقستان ایجاد مرکز منطقه‌ای سازمان ملل برای افغانستان را تصویب کرد

خبرگزاری تسنیم جمعه 29 خرداد 1405 - 09:33
رئیس‌جمهور قزاقستان طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای سازمان ملل برای افغانستان را تصویب کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «قاسم جومارت توقایف»، رئیس‌جمهور قزاقستان با امضای قانون تأسیس مرکز منطقه‌ای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل برای آسیای مرکزی و افغانستان در شهر آلماتی، به‌طور رسمی ایجاد این مرکز را تأیید کرد.

این قانون تفاهم‌نامه میان دولت قزاقستان و سازمان ملل را درباره تأسیس این مرکز به تصویب می‌رساند و زمینه آغاز فعالیت نخستین مرکز منطقه‌ای سازمان ملل در حوزه اهداف توسعه پایدار را فراهم می‌کند.

بر اساس اعلام دفتر ریاست‌جمهوری قزاقستان، این مرکز به‌عنوان بستری برای ترویج توسعه پایدار، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای سازمان ملل در کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان فعالیت خواهد کرد.

«بی‌بی‌گل ژکسنبای»، عضو سنای قزاقستان، پیش‌تر ایجاد این مرکز را دارای اهمیت راهبردی برای کشورش توصیف کرده و گفته بود راه‌اندازی آن در آلماتی جایگاه این شهر را به‌عنوان یکی از مراکز مهم دیپلماتیک و تجاری منطقه بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

به گفته وی، تأسیس این مرکز همچنین فرصت‌های بیشتری را برای معرفی اولویت‌ها و منافع ملی قزاقستان در مجامع بین‌المللی، افزایش حضور متخصصان قزاقستانی در نهادهای جهانی و ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای آنان فراهم می‌کند.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، قزاقستان متعهد شده است از سال 2025 تا 2029 سالانه سه میلیون دلار به‌صورت داوطلبانه برای پشتیبانی از فعالیت‌های این مرکز اختصاص دهد. این بودجه صرف تأمین تجهیزات، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، سامانه‌های ارتباطی و هزینه‌های عملیاتی مرکز خواهد شد.

انتهای پیام/.

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.