روزنامه اعتماد: شاگردان امیر قلعهنویی در آستانه یکی از حساسترین و دشوارترین دیدارهای خود در این دوره قرار دارند؛ رویارویی با بلژیک. رقیبی که از نخستین لحظات آغاز مسابقات، به عنوان سختترین و طاقتفرساترین مانع در مسیر صعود ایران شناخته میشد.
در این میان سوال اصلی این است که آیا تیم ملی میتواند از پس این شیاطین سرخ برآید یا خیر؟ برای بررسی این چالش بزرگ و تحلیل توان تیم ملی با بهتاش فریبا، از پیشکسوتان و تحلیلگران باسابقه فوتبال گفتوگویی داشتیم.
فریبا با نگاهی مثبت و امیدوارانه از پتانسیل بازیکنان ایران برای غافلگیر کردن بلژیک سخن گفت. این گپ و گفت را در ادامه میخوانید.

اخبار جام جهانی
دستور قلعهنویی برای تماشای عکس ستارههای بلژیک روی دیوار!
عزتاللهی: مقابل بلژیک دست و پا بسته نیستیم
یک افغانستانی در جام جهانی پاس گل داد
انسان به امید زنده است دیگر! باید امید داشته باشیم؛ بله ما جلوی نیوزیلند میتوانستیم سه امتیاز را بگیریم که متاسفانه نتوانستیم. بازی بلژیک و مصر را که دیدم از نظر فنی تقابل با مصر سختتر است تا بلژیک. مصر تیمی با خصوصیات انفرادی است و متکی به پنج، شش بازیکن رونده است که معمولا مقابل این تیمها دچار اشکال میشویم اما بلژیک منهای دوکو که انفرادی کار میکند بقیه در قالب کار تیمی هستند یعنی تیمی حمله میکنند. اگر تاکتیک درستی انتخاب کنیم و آن فاصله و گپی که بین دفاع وسط و هافبک وسط ایجاد میشود را بتوانیم پوشش دهیم انشاءالله بشود کاری کرد. سابقه میگوید که ایران با تیمهای بزرگ بهتر کار کرده مثلا بازی با آرژانتین یا پرتغال یا اسپانیا. بازی با تیمهای بزرگتر گویا آن انگیزه وجود دارد حالا امیدواریم که روز خوبی برای بچههای ما باشد، آنهم با وجود گرفتاریهایی که امریکا درست کرده! اینها تقاضای ویزا کرده بودند تا دو روز بروند که قبول نکردند تا پنجاه دقیقه مجبور به پرواز شوند و فقط همین زمان نیست و دو ساعت قبل و بعدش هم هست یا به دو نفر ویزا نمیدهند! روح و روان بچهها را داغان کردند و اینبار هم همان میشود! بعد هم بلافاصله باید برگردیم. پرواز از آدم انرژی میگیرد!
صددرصد! بچههای ما که از دل لیگ که به تیم ملی نرسیدند برعکس دورههای قبل که بعد از لیگ با یک هماهنگی جزیی نیاز بود الان کادرفنی مجبور است به بچهها فشار بیاورد. در بازی اول، بدن بعضی از بچهها هنوز ول نکرده بود و به آن پیک آمادگی نرسیده بودند. هم بحث پرواز بوده و هم مسائل روحی روانی که مثلا به طارمی ویزا نمیدادند. اینها همه فشار است و نباید فقط به ۹۰ دقیقه فکر کرد که بازیکن در زمین بازی میکند، نه! مسائل دیگر هم دخیل است اما در هر صورت امیدوارم در بازی با بلژیک روز خوب بچهها باشد. امیدوارم روزبه برسد و آن فاصله که دربارهاش گفتم را چشمی میتواند به راحتی پر کند وگرنه در آن فاصله اگر توپی به دی بروینه برسد با وجود اینکه بازیکن پا به توپی نیست اما از پنجاه متری هم میتواند بغل پا بزند و اگر پشت محوطه جریمه صاحب توپ شود کارمان خیلی سخت خواهد شد.
خط دفاع سر جای خودش اما ما در بازی مقابل نیوزیلند در دفاع تیمی مشکل داشتیم. فشار نمیآوردیم و هافبکهایمان سختگیری نمیکردند و دو هافبک وسطهایمان در عرض بازی میکردند یا استقرار بازیکنان در زمین درست نبود، یعنی اگر عزتاللهی دو متر عقبتر بود تمام سرها را میزد. مهاجم حریف استپ کرده از سینه تا ران و بعد روی زمین و دوتا پشتک هم زده اما هیچ کسی به او نرسیده است! سختگیری نکردیم اما اگر مقابل بلژیک هم سختگیری نکنیم بدتر جریمه خواهیم شد.
باید از بازیکنان پا به توپ بیشتری استفاده کنیم و میتوانیم از وجود قایدی زودتر و به نحو احسن استفاده کنیم. از اول او را بازی دهیم.
رامین دارد خوب کار میکند، او هم گل زده و هم پاس گل داده و هم پوشش داده و هم توپگیری و هم ارسال کرده. امروز میگویند یک بازیکن بین دوازده کیلومتر تا دوازده کیلومتر و نیم بدود استاندارد دنیا است اما آمار آمده که رامین سیزده کیلومتر دویده، دیگر چه باید میکرده؟ اما کار او مقابل دوکو خیلی سخت است. در بازی بلژیک با مصر، دوکو حرکت آنچنانی نتوانست انجام دهد چون مدافع سمت راست او را پوشش داده بود و یک دفاع وسط و یک هافبک وسط مصری متمایل به راست میشدند ما هم باید همین کار را انجام دهیم.
اینها گمانهزنی است وگرنه عین شیر میآید و بازیاش را میکند!
ما توان بازی تدافعی را نداریم. دفاع کردن از حمله کردن خیلی سختتر است و مثل زمان کیروش نمیتوانیم بسته بازی کنیم. باید گرو داشته باشیم و بعد حمله کنیم.
اگر روز خوب بچهها باشد میتوانیم ببریم. در پلتفرمهایی که تماس میگیرند یک بر صفر به سود ایران پیشبینی کرد اما جادوگر نیستم که نام گلزن را هم بگویم! امیدوارم طارمی بزند که روحیهاش هم خوب شود! به امید پیروزی.