به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، دو کشور قطر و پاکستان به عنوان میانجی مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس، در بیانیهای مشترک به مباحث مطرح شده و توافقات صورت گرفته در این دور از مذاکرات اشاره کردند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
اولین جلسه مذاکرات سطح بالا تحت چارچوب تفاهمنامه اسلام آباد در بورگن اشتوک سوئیس با حضور نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و دو طرف میانجی، دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان به پایان رسید.
اجلاس دریاچه لوسرن در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. پیشرفتهای دلگرمکنندهای از جمله ایجاد سازوکاری برای مذاکرات فنی بیشتر حاصل شده است.
بر اساس این تفاهمنامه، طرفین با ایجاد یک کمیته عالی رتبه موافقت کردهاند که نظارت سیاسی بر میانجیگری را بر عهده خواهد داشت. مذاکرهکنندگان ارشد به طور منظم به کمیته عالی رتبه گزارش میدهند و گروههای کاری متمرکز بر هستهای، تحریمها و یک گروه نظارت و حل اختلاف را برای اطمینان از اجرای مؤثر تفاهمنامه و سایر موارد رهبری میکنند.
کمیته عالی رتبه بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف 60 روز توافق کرده است که زمینه را برای آغاز فوری مذاکرات فنی بیشتر فراهم میکند. علاوه بر این، یک خط ارتباطی بین طرفین برای مدت ذکر شده در بند 5 تفاهمنامه ایجاد شده است تا از حوادث و سوءتفاهمها با هدف عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز جلوگیری شود.
علاوه بر این، طرفین بر سر ایجاد یک سازوکار کاهش تنش بین طرفین و با تسهیل میانجیها برای اطمینان از پایبندی به پایان عملیات نظامی (تجاوزات رژیم صهیونیستی) در لبنان طبق تفاهمنامه توافق کردند. مذاکرات فنی تا پایان هفته میلادی (دوشنبه) در تفرجگاه بورگن اشتوک در مورد همه مسائل ادامه خواهد یافت.
طرفهای میانجی تمام تلاش خود را برای اطمینان از ادامه مذاکرات در فضایی سازنده با هدف دستیابی به توافق نهایی انجام خواهند داد.
دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان مراتب قدردانی صمیمانه خود را از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به خاطر تعهد مداومشان به دیپلماسی و حل مسالمتآمیز مناقشه ابراز میکنند. طرفین میانجی همچنین از کشورهای برادر و دوست به خاطر حمایت مستمر و سهم ارزشمندشان در مذاکرات جاری قدردانی میکنند.
انتهای پیام/