سرمایه‌گذاری شرکت‌های انرژی آمریکا در خاورمیانه در تیررس ایران قرار دارد

صدا و سیما یکشنبه 17 اسفند 1404 - 22:23
رئیس فراکسیون نظارت بر صنعت نفت گفت: در شرایط تنش، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صد‌ها میلیارد دلاری شرکت‌های انرژی آمریکایی در خاورمیانه می‌تواند در معرض آسیب قرار گیرد.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های انرژی آمریکا در خاورمیانه در تیررس ایران قرار دارد

به گزارش خبرگزاري صدا وسيما قیصری، رئیس فراکسیون نظارت بر صنعت نفت گفت : تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های ژئوپلیتیک انرژی در جهان محسوب می‌شود. این گذرگاه باریک با مسیر‌های محدود کشتیرانی، روزانه محل عبور حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی است که معادل نزدیک به یک پنجم مصرف جهانی انرژی به شمار می‌رود و حدود ۳۰ درصد نفت صادراتی جهان به این مسیر وابسته است.

 قیصری گفت: کشور‌های تولیدکننده اصلی منطقه، به‌ویژه اعضای کلیدی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، بخش عمده صادرات نفت خود را از این مسیر انجام می‌دهند و علاوه بر آن، قطر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان تقریباً تمام صادرات LNG خود را از همین مسیر به بازار‌های جهانی منتقل می‌کند.

 رئیس فراکسیون نظارت بر صنعت نفت بيان کرد هرگونه انسداد یا محدودیت در تنگه هرمز می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای در اقتصاد جهانی ایجاد کند.

وي گفت در شرایط تنش، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده شرکت‌های انرژی آمریکایی در خاورمیانه می‌تواند در معرض آسیب قرار گیرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.