تغییر الگوی کشت در بسطام؛ کشت سیب زمینی در دستور کار است

خبرگزاری مهر یکشنبه 02 فروردین 1405 - 12:32
بسطام- مدیر جهاد کشاورزی شاهرود از تغییر الگوی کشت برای مقابله با کم آبی در بسطام خبر داد و گفت: کشت سیب زمینی در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن غریب ظهر یکشنبه در بازدید از مزارع بخش بسطام از تغییر الگوی کشت در این منطقه خبر داد و اظهار داشت: هدف این اقدام مدیریت بهینه منابع آبی در شرایط خشکسالی و کم آبی است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح الگویی کشت خارج از فصل سیب‌زمینی در منطقه بسطام در دستور کار است، افزود: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری تیپ و بهره‌گیری از ارقام زودرس در دست اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود سطح زیر کشت سیب‌زمینی در این منطقه را به‌طور میانگین بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار خواند و اظهار داشت: در سال زراعی جاری سیب زمینی در سطح یک هکتار به‌ صورت الگویی کشت شده است.

غریب با اشاره به اینکه از ارقام متنوع و باکیفیتی نظیر جیلی، کلمبا، بامبا، سانته، فونتانه و اگریا استفاده شده است، تصریح کرد: پس از ارزیابی عملکرد و انطباق با اقلیم منطقه نسبت به توسعه آن در سطوح وسیع‌تر میان کشاورزان و بهره‌ برداران بسطام اقدام می شود.

با توجه به چالش‌های آبی، راهبردی جدید، انتقال بخشی از این کشت به فصل زمستان است تا با بهره‌گیری از بارش‌های فصلی و کاهش تبخیر، راندمان مصرف آب در واحد سطح به شکلی محسوس افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه تمرکز بر ارقام زودرس است، افزود: این اقدام بازه زمانی حضور گیاه در زمین را کاهش داده و امنیت تولید را دوچندان می‌کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.