غریب‌آبادی: به هرگونه تعرض به زیرساخت‌های حیاتی ایران با اقدام متقابل پاسخ خواهیم داد

مشرق نیوز یکشنبه 02 فروردین 1405 - 20:39
معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نوشت: به هرگونه تعرض به زیرساخت‌های حیاتی ایران با اقدام متقابل متناسب پاسخ خواهیم داد.

به گزارش مشرق، کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور ایالات متحده مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل ۴٨ ساعته و تهدید به بمباران زیرساخت‌های برق ایران در حساب ایکس خود نوشت: تهدید علنی به هدف قرار دادن نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی، در حد یک اظهار نظر سیاسی باقی نمی‌ماند؛ این تهدید، از منظر حقوق بین‌الملل، متوجه اشیای غیرنظامی است. قواعد تثبیت‌شده حقوق بشردوستانه نیز روشن‌اند: اشیای غیرنظامی نباید موضوع حمله قرار گیرند. رویه قضایی بین‌المللی نیز ابهامی باقی نگذاشته است.

در پرونده Galić، دادگاه کیفری یوگسلاوی سابق، فرمانده صرب بوسنی را به‌سبب کارزار گلوله‌باران و تک‌تیراندازی علیه غیرنظامیان سارایوو محکوم کرد؛ یعنی حمله به غیرنظامیان و فضای شهری، مبنای مستقیم مسئولیت کیفری بین‌المللی قرار گرفت. از همین منظر، حمله به مدرسه دخترانه میناب و تهدید به هدف قرار دادن نیروگاه‌ها، آمران و مرتکبانشان را در عداد مرتکبان جنایت جنگی قرار می‌دهد. با توجه به قصور شورای امنیت در انجام تعهد خود برای برخورد با متجاوز و پایان‌بخشیدن به تجاوز، و با عنایت به ضرورت اعمال حق ذاتی دفاع از سوی کشور مورد تجاوز، هرگونه تعرض به زیرساخت‌های حیاتی ایران با اقدام متقابل متناسب مواجه خواهد شد و مسئولیت کامل حقوقی و تمامی تبعات ناشی از هرگونه تشدید بیشتر، متوجه آغازگران آن خواهد بود.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.