آمریکا خوی وحشی گری دارد

صدا و سیما دوشنبه 03 فروردین 1405 - 03:46
معاون اسبق عربی آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا خوی وحشی گری دارد، گفت: آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته همواره در پی تحریف حقایق، تحریم و تحمیق ملت‌ها بودند و این رفتاری است که در طول سال‌های گذشته با ما و کشور‌های دیگر منطقه در پیش گرفتند.

آمریکا خوی وحشی گری دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدرضا باقری در برنامه گفتگوی ویژه خبری، برخی از ابعاد جنگ رمضان را تشریح کرد و به پرسش ها در این باره پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:

سؤال: به لحاظ تاریخی راجع به ماهیت آمریکا صحبت کنیم که اساساً این کشور در طول تاریخ به ویژه آن‌جا که خوی جنگ طلبی خود را ابراز کرده، یک تحلیلی داشته باشیم که موقعیت آمریکا در طول سال‌های گذشته از زمانی که شکل گرفته تا الان چیست و چه اقداماتی را در دنیا انجام داده است؟

محمدرضا باقری: همیشه در صحبت با جوان‌ها و دانشجو‌ها عرض می‌کنم تاریخ بخوانید و همه تاریخ بخوانند، تاریخ آمریکا خواندنی است. من قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به زبان و قلم خود فرنگی‌ها تاریخ آمریکا را خواندم که چه جنایت‌هایی کردند، نه تاریخ آمریکایی که ما در این ۴۸ سال نوشتیم و درک کردیم. حتی خود غربی‌ها درباره آمریکا نوشتند که با بومی‌هایی که رفتند، آنها را در به در و قتل عام کردند و سرزمین‌شان را گرفتند چه کردند؟ نحوه تشکیل ایالات متحده آمریکا را بخوانیم که چگونه تشکیل شد؟ چطور اینها در کمتر از ۳۰۰ سال که تاریخ دارند، به قول کلینتون ۱۶ سال فقط جنگ نداشتند، چرا این قوم پلشت و وحشی، این چنین این روش‌ها را ادامه دادند و با دنیا چنین عمل می‌کنند؟ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاریخ تهاجم اینها به کشور‌های مختلف را من درآوردم که بعضی را عرض می‌کنم. مثلاً به لیبی و لبنان سال‌های ۱۹۸۱ و ۸۲، به هندوراس، گرانادا، بولیوی، فیلیپین ۱۹۸۹، عراق، سیرالئون ۱۹۹۱ و ۹۲؛ بار‌ها و بار‌ها به کشور‌های مختلف؛ به یمن، افغانستان، حتی به پاکستان، بعد از انقلاب اسلامی در طی این سال‌های اخیر دوباره به یمن، عراق، غزه، ونزوئلا و اینک به ایران، چرا؟ خوی پلشت وحشی‌گری را اینها در طول سال‌های تاریخ خودشان همواره داشته و دارند، بنابراین تعجب نکنیم که امروز هم نوبت حمله به ایران است، بر اساس یک سابقه تاریخی و این خویی که دارند، انجام می‌دهند.

سؤال: خیلی از این اتفاقات و این حملاتی که در دنیا رخ داده؛ با شعار این بوده که می‌خواهیم دموکراسی را به آن کشور‌ها ببریم، حتی رئیس جمهور فعلی آمریکا صحبت از تئوری صلح از طریق قدرت می‌کند؛ یعنی با همین عناوین شکلات‌پیچ شده‌ای که در دنیا ممکن است برای خیلی‌ها جذاب باشد. واقعاً آمریکایی‌ها دنبال این هستند که در دنیا دموکراسی برقرار کنند؟

باقری: این عرض کردم تاریخ را بخوانیم؛ تاریخ آمریکا نشان می‌دهد که اینها نه تنها با دموکراسی موافق نیستند، بلکه با دموکراسی جنگیدند. مگر دکتر آلنده در شیلی چه کرده بود که علیه او کودتا کردند و مردم به آلنده رأی داده بودند، اینها کودتا کردند و آن‌جا حکومت کودتایی روی کار آوردند، مگر در ایران دکتر مصدق مرگ بر آمریکا می‌گفت، مگر دکتر مصدق رأی مردم را نداشت؟ مگر دکتر مصدق روش‌های دموکراتیک چه زمانی که مجلس بود، چه زمانی که نخست وزیر شد، حتی وقتی با انگلیس‌ها مشکل پیدا کرد، رفت با آمریکایی‌ها مذاکره کرد. متأسفانه ما تکرار تاریخ را در کشور خودمان می‌بینیم که هر وقت طرف اینها رفتیم، عوض کمک، کودتا و توطئه می‌کنند. آمریکایی‌ها در ترکیه چه کردند؟ مگر نجم‌الدین اربکان؛ آن استاد دانشگاه با رأی قاطع مردم ترکیه سر کار نیامده بود؟ چرا بعد از یک سال و نیم علیه او کودتا کردند؟ او چه کرده بود؟ بنابراین اگر دموکراسی است؟ چرا مرسی را در کشور مصر کنار گذاشتند؟ مگر مرسی با رأی مردم سر کار نیامده بود؟ این نمونه‌ها را ما در جای جای دنیا؛ در آفریقا هم می‌بینیم که آمریکایی‌ها با دموکراسی می‌جنگند. یک گروه تروریستی در ترکیه به نام پ. ک. ک است، یک رهبری به نام عبدالله اوجالان دارد، این عبدالله اوجالان را آمریکایی‌ها سی سال پیش در جاده می‌گیرند و تحویل مقامات خاص در ترکیه می‌دهند و می‌گویند این را حق ندارید بکشید. پ. ک. ک سال‌های سال مقامات ترکیه را در دنیا کشته است، سفرای ترکیه را در دنیا کشته است، شخصیت‌های رده بالا و مردم عادی را کشته است. پ. ک. ک در دنیا معروف است؛ همان گروه تروریستی که در سوریه و عراق هم بیداد می‌کرد و شهید بزرگ ما؛ حاج قاسم سلیمانی اینها را دفع کرد، چرا رهبرشان؛ عبدالله اوجالان را به دستور آمریکا هنوز در خانه امن نگه داشتند؟ برای این که بتوانند از گروه پ. ک. ک علیه ما و علیه امت به پا خاسته استفاده کنند.

سؤال: این رفتاری که الان آمریکایی‌ها با ایران دارند، آیا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته یا پیش از آن هم در رژیم تاریخ هم این سابقه دارد؟

باقری: واقعاً اگر به تاریخ مراجعه کنیم، قبل از انقلاب به شکل دیگری بوده؛ به این معنا که هر کسی می‌خواهد بداند با ما چه کردند، خاطرات درباریان را بخواند. اسدالله علم؛ وزیر دربار، نخست وزیر، خود محمدرضا شاه را، اردشیر زاهدی؛ داماد شاه که هم سفیر در واشنگتن، هم دامادش بود و هم وزیرخارجه شد. خواهش می‌کنم ملت ما؛ جوان‌ها خاطرات اینها را بخوانید. به عنوان مثال کتابی به نام ۲۵ سال در کنار پادشاه اردشیر زاهدی نوشته است. ببینید اینها با ما چه کار می‌کردند؟ شاه در صحبتی که با کیسینجر می‌کند، به قول اردشیر زاهدی در این کتاب خاطراتش، کیسینجر می‌گوید؛ من این هم به شما خدمت کردم، این همه به شما در منطقه ژاندارمی کردم، دستورت شما را اجرا کردم، اگر قرار شود تاریخ تکرار شود، من حتماً رو در روی شما می‌ایستم. خوب است که خلف ناصالح ایشان هم این حرف را بشنود که پدرت می‌گوید من اگر دوباره تاریخ تکرار شود، روبروی شما می‌ایستم و به دنیا اعلام می‌کنم، دقیقاً جمله‌اش این است؛ من درس عبرت خودم را به رهبران ممالک خاورمیانه و سایر کشور‌ها می‌دهم که به آمریکا اعتماد نکنید. همین حرف‌ها را می‌بینیم دیگران هم گفتند، رئیس جمهور سابق مصر هم این حرف را زده؛ گفته هر کس قرار باشد با لباس آمریکایی خود را بپوشاند، حتماً لخت می‌ماند. اظهارات قذافی را ببینید؛ وقتی که رها کرد طرف آمریکا و غرب چه گفت؟ گفت مردم دنیا به اینها اعتماد نکنید؛ بنابراین آمریکایی‌ها در طول این سال‌های گذشته همواره دنبال هم تحریف حقایق، هم تحریم، هم تحمیق ملت‌ها بودند. این رفتاری است که در طول سال‌های گذشته با ما و کشور‌های دیگر در منطقه در پیش گرفتند.

سؤال: بعد از پیروزی انقلاب؛ در ۴۸ سال گذشته/

باقری: واقعاً خواندنی است، حتماً باز توصیه می‌کنم آن چه در این زمینه نوشته شده را عزیزان بیننده ما بخوانند. همه دوستان و اساتید آمدند صحبت کردند؛ من برنامه‌های خوب شما را گوش می‌کنم و می‌بینم؛ راجع به کودتا، تحریم، فتنه، تهاجم فرهنگی، شبیخون، ترورها؛ همه اینها را دوستان آمدند صحبت کردند که من تکرار نمی‌کنم، ولی من روی این سه کلمه می‌ایستم؛ تحریم، تحریف و تحمیق به حماقت کشاندن مردم در منطقه یکی از کار‌هایی است که آمریکایی‌ها کردند و گاهی به داخل کشور ما هم سرایت کرده که بعضی‌ها که تعداد آنها هم خوشبختانه زیاد نیست، به آمریکا امیدوار شوند. این تحمیق است، بنابراین نمونه‌های زیادی را می‌توانم برای شما مثال بزنم برای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی؛ در داستان گروگان‌های سفارت‌شان با ما چه کردند؟ چند وقت پیش دیدم یکی از میهمان‌های شما خیلی خوب توضیح داد که بر اساس توافق الجزایر اینها سر ما کلاه گذاشتند. وقتی بوش پدر گفت که حسن‌نیت در مقابل حسن نیت، ما در لبنان و جا‌های مختلف به اینها کمک کردیم، ما را محور شرارت نامیدند. وقتی که بحث حقوق بشر شد، ما را بار‌ها و بار‌ها به عنوان مخالف حقوق بشر در قطعنامه‌های سازمان ملل، حکم محکومیت برای ما گرفتند و قطعنامه علیه ما صادر کردند؛ بنابراین در طول ۴۸ سال گذشته کاری نبود که علیه جمهوری اسلامی نکنند. همین کشور‌های منطقه را تحریک می‌کردند، می‌ترساندند و می‌گفتند ایران می‌خواهد انقلابش را صادر کند. من در کشور کویت بودم، بعضی از مسئولین نگران بودند، بعد خصوصی می‌گفتند که به ما می‌گویند که نگران باشید؛ بنابراین آمریکایی‌ها در طول ۴۸ سال گذشته کم نگذاشتند علیه جمهوری اسلامی.

سؤال: ولی الان در تنگه هرمز خوب‌ جایی یقه آنها را گرفتیم؛ سر تحریم‌ها؟

باقری: خوشبختانه باید بفهمند اگر قرار باشد که ایران امنیت نداشته باشد، حتماً منطقه امنیت نخواهد داشت. این موضع جمهوری اسلامی را خوشحالم به عنوان یک سرباز وطن بگویم که سال ۸۶ به پادشاه عربستان گفتم. پادشاه عربستان؛ ملک عبدالله وقتی به من گفت این پیام را به رهبری ایران برسانید که بوش پسر به شما حمله خواهد کرد، این جمله‌ای بود که پاسخ دادم. البته خیلی محترمانه گفتم که اجازه می‌دهید که جمله‌ای بگویم؟ گفت چه می‌خواهی بگویی؟ گفتم من در آموزش‌های دیپلماتیک یاد گرفتم که یک معاون وزیر خارجه با یک پادشاه؛ خادم‌الحرمین نباید بحث کند، پیامی آوردم، پیامی می‌برم. اگر اجازه می‌دهید جمله‌ای بگویم؟ گفت سیماکَ خیر، سیماکَ خیر به تعبیر خودشان؛ یعنی از تو خوشم آمد، مؤدبی. گفتم یک تحلیل کارشناسی در ایران این است؛ اگر قرار باشد ایران آتش بگیرد، تمام منطقه آتش خواهد گرفت. ایشان بلند شد سر پا، عبایش هم از دوش او افتاد و گفت مرا تهدید نکن. گفتم جنابعالی اجازه دادید من حرف بزنم. من امروز خوشحالم از دوستان عربستان هستم و با سفیر عربستان در تهران رفیق هستم. آقای العنزی آدم عاقل و فهیمی است؛ می‌دانم که باید در شرایط فعلی دولتمردان خود را نصیحت کند و با واقعیت‌های جمهوری اسلامی آشنا کند، بنابراین واقعاً امروز در هرمز که نبض جهان اقتصاد، امنیت و سیاست در آن‌جا می‌تپد و می‌زند، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیر نهایی است و این تصمیمات را روز به روز به اجرا می‌گذارد که امیدوارم مجبور نشود آن کاری که در برنامه‌اش است، اجرا کند.

سؤال: یک انتظاری شاید در ذهن خیلی ممکن است وجود داشته باشد و گهگاه هم به آن اشاره می‌کنند؛ این است که می‌گویند سابقه تاریخی ما از بعد از انقلاب به این سمت با آمریکایی‌ها و مواضعی که اتخاذ کردیم و شعار‌هایی که دادیم، شعار‌های مرگ بر آمریکا که همواره می‌گفتید، اینها باعث شده که ما الان به اینجا برسیم؛ اگر ما مثلاً این طور موضع نمی‌گرفتیم شاید الان ماجرای ما به این‌جا نمی‌کشید؟

باقری: من باز هم به عنوان یک معلم می‌گویم؛ عزیزان من تاریخ را بخوانید. ما در گذشته خودمان؛ قبل از انقلاب مردمی داشتیم فهیم، ضد آمریکا و ضد ظلم. نمونه آن را در روز دانشجو دیدیم، مگر روز دانشجو روزی نبود که ۱۳۳۲ نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا آمده بود ایران و رفت دانشگاه تهران که دکترای افتخاری بگیرد...

خبر، تکمیل می شود

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.