نامه ظفرقندی به وزرای کشور‌های عضو شانگهای برای محکومیت حملات به ایران

صدا و سیما یکشنبه 09 فروردین 1405 - 09:02
وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزرای بهداشت کشور‌های عضو شانگهای خواستار محکوم کردن حملات آمریکایی صهیونی شد.

نامه ظفرقندی به وزرای کشور‌های عضو شانگهای برای محکومیت حملات به ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در پی حملات نظامی ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های غیرنظامی در ایران، که مراکز درمانی و بهداشتی را نیز هدف قرار داده است، وزیر بهداشت کشورمان با ارسال نامه‌ای به وزرای بهداشت کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO)، این اقدامات را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و جنایت علیه بشریت خواند و خواستار محکومیت جهانی این حملات شد.

محمدرضا ظفرقندی، در این نامه ضمن تأکید بر مصونیت مراکز درمانی و کادر پزشکی بر اساس کنوانسیون‌های ژنو، هدف قرار دادن این مراکز را به معنای سلب حق حیات و سلامت از بیماران و مجروحان دانسته است. 

وزیر بهداشت کشورمان همچنین نسبت به مخاطره افتادن امنیت بهداشتی منطقه به دلیل تخریب زیرساخت‌های درمانی ایران هشدار داده و از همکاران خود در سازمان همکاری شانگهای خواسته است تا در راستای روح همکاری این سازمان، این حملات غیرانسانی را محکوم کرده و صدای واحد جامعه پزشکی منطقه در دفاع از «بی‌طرفی پزشکی» را به گوش مجامع بین‌المللی برسانند. 

در پایان این نامه، بر ضرورت ایجاد سازوکار‌های نظارتی برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی تأکید شده است.

متن کامل نامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر است:

وزرای محترم بهداشت کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO)

با سلام و احترام.

همان‌طور که مستحضرید، در روز‌های اخیر شاهد اقدامات خصمانه و حملات نظامی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به زیرساخت‌های غیرنظامی در خاک جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم. با کمال تأسف تعداد قابل توجهی از این حملات، مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و تأسیسات بهداشتی را هدف قرار داده‌اند که این اقدام منجر به شهادت و مجروحیت کادر درمان و بیماران بی‌دفاع شده است.

 اینجانب ضمن محکومیت شدید این اقدامات جنایتکارانه، نکاتی چند را به استحضار شما همکاران گرامی می‌رسانم:

۱. نقض صریح قوانین بین‌المللی: حمله به مراکز درمانی و آمبولانس‌ها، نقض فاحش کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن است که بر مصونیت مراکز پزشکی و کادر درمان در زمان مخاصمات تأکید دارند. این اقدامات نه تنها جنایت جنگی، بلکه جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

۲. سلب حق حیات و سلامت: بیمارستان‌ها به عنوان پناهگاه‌های امن برای مجروحان و بیماران، باید از هرگونه تعرضی مصون باشند. هدف قرار دادن این مراکز، به معنای محروم کردن عمدی غیرنظامیان از حقوق بنیادین خود، به‌ویژه «حق سلامت» و «حق حیات» است.

۳. به‌مخاطره افتادن امنیت بهداشتی منطقه: در شرایطی که جهان و منطقه ما با چالش‌های بهداشتی گوناگون روبروست، تخریب زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی ایران می‌تواند منجر به بحران‌های انسانی گسترده در منطقه شود.

عالی‌جنابان؛ «روح شانگهای» بر پایه همکاری، اعتماد متقابل و صلح بنا شده است؛ لذا از شما همکاران گرامی انتظار می‌رود در راستای وظایف انسانی و حرفه‌ای خود در این سازمان، این حملات غیرانسانی به مراکز درمانی را صراحتاً محکوم و صدای واحد جامعه پزشکی منطقه را در محکومیت نقض «بی‌طرفی پزشکی» به گوش جهانیان و سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) برسانید. همچنین بر ضرورت ایجاد مکانیسم‌های نظارتی برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در منطقه تأکید می‌گردد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.