لمس و جابه‌جایی نوزادان جانوران پیگرد قانونی دارد

خبرآنلاین دوشنبه 10 فروردین 1405 - 01:20
فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست استان تهران با اشاره به آغاز فصل زادآوری حیات‌ وحش در بهار، نسبت به دست زدن، جا به‌ جایی یا انتقال نوزادان جانوران در طبیعت هشدار داد و گفت: این اقدام می‌ تواند به حذف دائمی آنها از زیستگاه منجر شود.

به گزارش خبرآنلاین از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، فرهاد زندی با اعلام اینکه فصل بهار زمان زایش بسیاری از گونه‌ های حیات‌ وحش است، از شهروندان خواست در بازدید از طبیعت دقت و حساسیت بیشتری برای جلوگیری از آسیب به جانوران به‌ ویژه نوزادان آنها داشته باشند.

او توضیح داد: مشاهده نوزادان حیات‌ وحش به‌ صورت تنها در طبیعت به معنای رها شدن یا مرگ مادر نیست. 

به‌ گفته وی، بسیاری از ماده‌ ها برای تغذیه یا شکار ناچارند نوزادان خود را برای مدتی ترک کنند و سپس به محل باز می‌گردند.

زندی تصریح کرد: در موارد متعدد، مادر پیش از رسیدن انسان به محل، حضور او را حس کرده و برای حفاظت از نوزاد، آن را پنهان می‌ کند و موقتا منطقه را ترک می‌ کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست استان تهران افزود: هرگونه لمس کردن، بغل کردن یا گرفتن عکس و فیلم از نوزادان حیات‌ وحش اقدامی نادرست و مخاطره‌ آفرین است. 

به‌گفته او، تماس انسانی می‌ تواند استرس شدید به نوزاد وارد کند و حتی باعث شود مادر به‌ دلیل بوی انسان از پذیرش دوباره آن خودداری کند.

زندی در پایان با تأکید بر ممنوعیت و پیگرد قانونی دست زدن یا خارج کردن نوزادان حیات‌ وحش از طبیعت، از مردم خواست در صورت مشاهده چنین مواردی بدون نزدیک شدن یا تماس، سریعاً از محل دور شده و موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به محیط‌ زیست اطلاع دهند.

۴۷۴۷

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.