بروجردی: عضویت ایران در NPT دیگر موضوعیتی ندارد

عصر ایران دوشنبه 10 فروردین 1405 - 09:01
بروجردی تاکید کرد: با توجه به شرایط به‌وجود آمده، عضویت ایران در NPT دیگر موضوعیتی ندارد و به نظر می‌رسد دیدگاه غالب در میان نمایندگان مجلس نیز همین است که پس از این تحولات، دلیلی برای پذیرش این سطح از محدودیت‌ها وجود ندارد.

عضو کمیسون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار بازنگری در تعهدات هسته‌ای کشور شد و تاکید کرد که ادامه این روند، در شرایط فعلی، قابل توجیه نیست.

به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در یک گفت‌وگوی خبری تلویزیونی، با انتقاد شدید از عملکرد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: بسیار تأسف‌بار است که فردی در جایگاه مدیرکل آژانس، که مسئولیت سنگینی در قبال نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب صلح‌آمیز دارد، چنین مواضعی اتخاذ می‌کند.

وی ضمن اشاره به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس افزود: در حالی که یک مرکز هسته‌ای در چارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز یک کشور مورد هدف قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود آژانس موضعی مسئولانه اتخاذ کند، اما در مصاحبه اخیر، تعابیری مطرح شد که نشان می‌دهد این مقام بین‌المللی تا چه اندازه تحت تأثیر رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارد.

بروجردی همچنین از طرح موضوع استفاده از بمب اتمی علیه ایران نیز انتقاد و این اظهارات را «نابخردانه» توصیف کرد و گفت: چنین مواضعی با مسئولیت‌های مدیرکل آژانس همخوانی ندارد.

وی همچنین پیشنهاد داد که پس از شرایط فعلی، هیچ‌گونه ملاقات رسمی از سوی وزیر امور خارجه ایران با این مقام صورت نگیرد و نام وی در فهرست تحریم‌ها قرار گیرد.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمایندگان به‌طور جدی موضوع خروج از NPT را دنبال می‌کنند، چراکه ادامه عضویت در این پیمان به این معناست که ایران ضمن پایبندی کامل به تعهدات و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود به اهداف صلح‌آمیز، تحت شدیدترین بازرسی‌ها قرار گیرد، اما در مقابل، نه‌تنها حمایتی دریافت نکند، بلکه مراکز هسته‌ای آن نیز هدف حمله قرار گیرد، بدون آنکه حتی محکومیتی از سوی مدیرکل آژانس مطرح شود.

وی در ادامه به پیامدهای بازرسی‌های آژانس اشاره و خاطرنشان کرد: این بازرسی‌ها در عمل می‌تواند زمینه‌ساز سوءاستفاده و حتی جاسوسی شود، چراکه این افراد قابل اعتماد نیستند و اطلاعاتی را منتقل می‌کنند.

بروجردی تاکید کرد: با توجه به شرایط به‌وجود آمده، عضویت ایران در NPT دیگر موضوعیتی ندارد و به نظر می‌رسد دیدگاه غالب در میان نمایندگان مجلس نیز همین است که پس از این تحولات، دلیلی برای پذیرش این سطح از محدودیت‌ها وجود ندارد.

وی در پایان، موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر عدم حرکت به سمت سلاح هسته‌ای خواند و گفت: ما به دنبال بمب اتمی نیستیم، اما قرار نیست هم قواعد بازی را رعایت کنیم و هم در معرض بمباران قرار بگیریم و در یک جمع‌بندی، زمان خروج از NPT فرا رسیده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.