به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل بقایی در نشست خبری اظهار کرد: بهار را در حالی شروع کردیم که ایران ما مورد تجاوز نابهکارترین رژیم های دنیا قرار گرفته بود. مردم ایران نشان دادند که با چنگ و دندان از عزت و کیان ایران دفاع میکنند. چنگ و دندان ما خیبر و خرمشهر و سجیل است که به سمت متجاوزان شلیک میشود. ما پیمان میبندیم که با تمام توان برای صیانت از کیان ایران این مسیر کاملا حق را ادامه دهیم. بزرگترین قربانی جنگ تجاوزکارانه آمریکا، حقوق بشردوستانه بین المللی بود. در ۸۰ سال گذشته شما مورد مشابهی را ندارید که در عرض یک ماه چنین جنایات شنیع اتفاق افتاده باشد که تمام جنایات بین المللی را در درون خودش داشته باشد.
وی ادامه داد: دانشگاه، مراکز فرهنگی و ئمراکزی که برای تک تک ایرانیان اهمیت دارد، بخشی از تمدن بشری است که در فهرست آثار متعلق به همه انسان ها در یونسکو ثبت شده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: حمله به مراکز مذکور و بیمارستانها، هلال احمر و ساختمان مسکونی همه جنایت جنگی است. شب گذشته در حمله به پست برق بخشی از تهران و کرج دچار خاموشی شد. باید به مهندسان و کارکنان وزارت نیرو دست مریزاد گفت که سعی دارند ایران را در برابر تاریکی دوستان سیاه پسند روشن نگه دارند. ما همه این موارد را به صورت مستمر مستندسازی میکنیم برای اینکه هم مردمان ما در آینده بدانند که ادعاهایی که درباره کمک به ایران مطرح شد، فریبی بیش نبود. در سخنانشان هم پیداست که با تاریخ و فرهنگ ایران کار دارند؛ توهین هایی که میکنند و اینکه به گذشته های دور برای توجیه حملات ارجاع میدهند نشاندهنده این مسئله است، غافل از اینکه ایران به عنوان پویاترین تاریخ و تمدن ماندگار روی زمین به خوبی میداند چگونه با دشمنان برخورد کند.
حمله به خبرنگاران جنایت جنگی است
بقایی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به خبرنگاران، تصریح کرد: دیروز شاهد تعرض به دفتر شبکه العربی بودیم. روز قبلش در لبنان حمله شد و خبرنگاران المیادین و المنار به شهادت رسیدند. فهرست طولانی از اهالی خبرنگاران که در سه سال گذشته به شهادت رسیدند موجود است. گویا رژیم صهیونیستی به طور خاص حوزه خبر را دشمن خودش تلقی میکند. در صورتی که معاهدات بین المللی درباره حفاظت از خبرنگاران روشن است و هرگونه حمله به خبرنگاران جنایت جنگی محسوب میشود. با این وجود، رژیم وقعی نمینهد و مورد زیادی خبرنگار را هدف قرار میدهد.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد رویکرد امارات و برخی کشورهای منطقه و مشارکت در تجاوز به ایران، بیان کرد: ما با همه کشورهای منطقه همسایه بودهایم و همسایه خواهیم ماند. بنابراین دوراندیشی اقتضا میکند به یاد داشته باشیم دیگران خواهند رفت و ما به عنوان همسایه باقی خواهیم ماند. ما هیچگاه کشورهای منطقه را دشمن خود تلقی نمیکنیم. بارها اعلام کردیم عملیات ایران، -هدف قرار دادن- پایگاه های آمریکایی است.
وی تاکید کرد: موضع ایران بر اساس قانون، دفاع مشروع و اخلاقی است. مگر میشود اجازه داد ایرانیان مورد تجاوز قرار گیرند و نیروهای مسلح ساکت بمانند؟ این حق ذاتی است که در منشور ملل متحد مورد شناسایی قرار گرفته است. اعلام اینکه ما بخشی از جنگ نیستیم، کفایت نمیکند. همه کشورها میدانند اجازه به کشورها برای استفاده از قلمرو آنان خلاف قانون است.
بقایی اظهار کرد: دشمن مدام از پایگاه های خود در کشورهای منطقه برای تجاوز استفاده میکند. خاک کشورهای همسایه خواسته یا ناخواسته علیه ایران مورد استفاده قرار میگیرد. کاری که ایران انجام میدهد، دفاع از خودش است. انتظار ما از کشورهای همسایه این است که به اصول برادری و حسن همجواری پایبند باشند. این جنگ فقط یک جنگ علیه ایران نیست، بلکه میتواند منشا فتنه انگیزی در آینده باشد. از ایران نباید انتظار داشت یکجانبه خویشتنداری نشان دهد. ایران مورد تجاوز دو رژیم قرار گرفته که آگاهانه از خاک کشورهای دیگر استفاده میکنند. در خصوص امارات دیدیم که چقدر ایرانی ها در شکوفایی این کشور موثر بودند، لذا اقتضا میرود با آینده نگری با اتباع ایران رفتار شود.
وی درم ورد احتمال ارائه طرح سیاسی از سوی ایران برای پایان جنگ، عنوان کرد: ما در شرایطی قرار داریم که همه توانمان باید بر دفاع از کیان ایران باشد. تصمیم گیری برای پایان جنگ مشخص است و هر موقع نیاز باشد، بر اساس نظر مراجع ذی صلاح تصمیمگیری خواهد شد. رژیم صهیونیستی و آمریکا به حملاتشان افزودند و بنیان های علمی کشور را دارند هدف قرار میدهند، در چنین شرایطی دفاع از کشور ضروری است.
بقایی درباره میانجی گری برخی کشورها و تبادل پیام به طرحها و پاسخ ایران، گفت: اولا هییچ مذاکره مستقیمی تاکنون با آمریکا نداشتیم. آنچه مطرح بوده پیام هایی بوده که از طریق واسطه ها دریافت کردیم مبنی بر خواست آمریکا برای مذاکره. وقتی صحبت از دیپلماسی از سوی آمریکا مطرح میشود، باید شاخکهای همه حساس شود. نمیدانم چه تعداد در آمریکا، ادعای دیپلماسی آمریکا را جدی میگیرند. تکلیف ما برخلاف طرف مقابل که مدام تغییر موضع میدهد، روشن است. ایران از ابتدا موضعش روشن بوده و ما به خوبی میدانیم که چارچوب مدنظرمان چیست.
وی ادامه داد: مطالبی که به ما منتقل شده، درخواست های زیاده خواهانه و غیرمنطقی بوده است. نشست هایی که پاکستان دارد چارچوبی است که خودشان تاسیس کردند و ما مشارکتی نداشتیم. اینکه کشورهای منطقه دغدغه پایان جنگ داشته باشند، خوب است اما باید حواسشان باشد که جنگ را کدام طرف شروع کرد. نمیشود یکسویه از یک طرف بخواهند خویشتنداری کند. باید همه در نظر داشته باشند جنگ را ایران شروع نکرد. تکرار این واقعیت برای این بود که دنیا فراموش نکند ایران به عنوان بازیگر مسئولیت پذیر وارد روند گفتگو شد، اما آمریکا هر دوبار میز مذاکره را نابود کرد. ما میدانیم چه میخواهیم و چه چیزهایی غیرقابل قبول است.
در حال تکمیل











