عملیات بارورسازی ۳۶ هزار هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر اجرا شد

خبرگزاری مهر دوشنبه 10 فروردین 1405 - 14:07
بوشهر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: عملیات بارورسازی نخل‌ها در ۳۶ هزار هکتار از باغات خرمای استان بوشهر اجرا شد.

مرتضی بحرانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سطح استان بوشهر ۴۰ هزار هکتار نخلستان وجود دارد که عملیات بارورسازی در ۹۰ درصد این نخلستان‌ها یعنی حدود ۳۶ هزار هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به تکرار عملیات گرده‌افشانی در برخی از باغات استان به‌دلیل شرایط نامناسب جوی در هفته‌های اخیر بیان کرد: با توجه به بارش‌ها در برخی نخلستان‌ها لازم است عملیات گرده‌افشانی دوباره تکرار شود تا از کاهش عملکرد محصول جلوگیری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: کیفیت گرده نر نقش مهمی در اندازه میوه، زودرس و افزایش مقاومت خرما دارد و استفاده از گرده مناسب می‌تواند به بهبود کیفیت محصول نهایی کمک کند.

وی با بیان اینکه گرده‌افشانی یکی از مراحل حساس و کلیدی در کشت نخیلات است، تصریح کرد: این مرحله تأثیر مستقیمی بر میزان تولید و کیفیت خرما دارد و اجرای صحیح آن می‌تواند به افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصول منجر شود.

بحرانی ادامه داد: یکی از روش‌های رایج گرده‌افشانی در نخلستان‌ها روش دستی یا سنتی است که در آن باغداران با استفاده از نخ یا ابزارهای ساده، گل‌آذین نر را تکان داده و گرده را روی گل‌های ماده منتقل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین زمان گرده‌افشانی زمانی است که گل‌های ماده به طور کامل باز شده و آماده پذیرش گرده نر باشند که این زمان معمولاً در اوایل فصل بهار در استان بوشهر رخ می‌دهد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.