
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: از آغاز تجاوز دشمن صهیونی آمریکایی به کشور عزیزمان برخی شرکت ها و کارخانه تولیدکننده اصلی ملزومات مصرفی، یک بار مصرف پزشکی و کالاهای مورد نیاز بخشهای مراقبت ویژه دچار حادثه شده است.
هاشمی درباره انبارها و مراکز توزیع افزود: یکی از انبارهای دارو و شیر خشک در استان همدان که وظیفه پوششدهی دو استان همجوار را بر عهده داشت، در این تجاوز تخریب شده است. همچنین چندین شرکت پخش و توزیع دارو با اختلال در نیروی انسانی و لجستیک مواجه شدند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با توجه به تخریب واحدهای تولیدکننده گفت: آسیب فیزیکی به معنای توقف کامل فعالیت نیست. بسیاری از واحدهای آسیبدیده با ظرفیت کاهشیافته یا در بخشهای سالم خود به فعالیت ادامه دادند.
محمد هاشمی درباره کارخانه تولید کننده ملزومات مصرفی آسیبدیده افزود: با تخصیص سهمیه تولید به سایر واحدهای فعال در زمینه ملزومات مصرفی پزشکی و مدیریت هوشمند موجودی انبارها، خلأ تأمین این واحد جبران میشود. خوشبختانه اقلامی همچون ست سرم، ست خون و سایر ملزومات یکبارمصرف با اولویتبندی در شبکه توزیع، در دسترس مراکز درمانی و بیمارستانها قرار دارد.
هاشمی درباره سایر واحدهای آسیبدیده نیز گفت:
برای آن دسته از واحدهایی که امکان فعالیت نداشتند، با راهکارهای جایگزین شامل فعالسازی مسیرهای توزیع از انبارهای استانی دیگر، استفاده از ظرفیت کارخانههای سالم در سایر مناطق، هماهنگی فوری با دانشگاههای علوم پزشکی برای توزیع منطقهای و تسهیل واردات اقلام ضروری از طریق گمرکات، خلأ ایجادشده پوشش داده شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: علیرغم چالشهای جدی، با مدیریت هوشمند، توزیع آفلاین و هماهنگی شبانهروزی با دانشگاههای علوم پزشکی استانی، توانستیم پایداری زنجیره تأمین دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک را حفظ کنیم.
وی خاطرنشان کرد: گزارشهای نظارتی معاونتهای غذا و داروی سراسر کشور مؤید این موضوع است که مردم با کمبود محسوس مواجه نشدند. ما قدردان فداکاری شهدای حوزه سلامت، از جمله دو شهیده داروساز و شهدای حوزه تجهیزات پزشکی هستیم و متعهدیم با همان اقتدار، پایداری زنجیره تأمین سلامت مردم را حفظ کنیم.