ایندیپندنت: آمریکا جعبه شرارت‌ها را باز کرد

صدا و سیما دوشنبه 10 فروردین 1405 - 17:07
تارنمای روزنامه ایندیپندنت نوشت: آمریکا در جعبه شرارت ها، «پاندورا» را در خاورمیانه باز کرده است و احتمالاً فقط ایران از آن سود خواهد برد.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، "جعبه پاندورا" (Pandora's box) در اساطیر یونان باستان، کوزه یا جعبه‌ای حاوی تمامی بلاها، رنج‌ها و شرارت‌های بشری بود که پاندورا، نخستین زن، آن را باز کرد و باعث انتشار آن‌ها در زمین شد. تنها «امید» در جعبه باقی ماند. این استعاره امروزه به معنای شروع کاری است که به ظاهر ساده، اما عامل مشکلات غیرقابل مهار و بزرگ است.

به نوشته تارنمای ایندیپندنت، با کنترل دریای سرخ از سوي یمنی‌ها - و تنگه هرمز از سوي ایران - اقتصاد جهانی با فاجعه رو‌به‌رو خواهد شد.

این روزنامه نوشت تنگه باب المندب در نزدیکی یمن، همتای غربی تنگه هرمز است و اگر این تنگه نیز توسط اقدامات ایران و یمنی‌ها بسته شود، کشتیرانی به و از کانال سوئز نیز مختل خواهد شد. آثار قطع ارتباط از هر دو طرف شبه جزیره عربستان بر اقتصاد جهانی فاجعه‌بار خواهد بود.

تارنمای ایندیپندنت نوشت حتی کشور‌هایی که در حال حاضر با پرداخت هزینه از طریق خلیج فارس عبور می‌کنند، به ویژه چین، از آثار چنین فروپاشی در تجارت و فعالیت‌های صنعتی در امان نخواهند بود.  لفاظی‌های رئیس جمهور ترامپ و ورود هزاران تفنگدار دریایی آمریکا نشان می‌دهد که تشدید اوضاع - از جمله حمله به تأسیسات نفتی ایران در جزیره خارک - یک گزینه است، اما شانس موفقیت بلندمدت، حتی برای یک ابرقدرت، بسیار کم به نظر می‌رسد. "بعدش چی؟ " این سوال بدیهی است که مطرح شده است.

جنگ هوایی منجر به تغییر رژیم نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود آمریکا بد به نظر برسد. مثل همیشه، هیچ برنامه‌ای از کاخ سفید وجود ندارد، صرفاً مجموعه‌ای از پست‌های رسانه‌های اجتماعی و عملیات پراکنده با عواقب ناشناخته. خیلی چیز‌ها می‌تواند به راحتی اشتباه پیش برود، با تلفات و تحقیری که آمریکا با آن همراه است.

علاوه براین، اقدامات آمریکا در واقع جهت متفاوتی را نشان می‌دهد - به سمت خروج نیروها. چرا نیروی دریایی غرق نشدنی آمریکا هنوز سعی نکرده است تانکر‌ها را از تنگه هرمز اسکورت کند، در عوض از متحدانی مانند ژاپن، فرانسه و انگلیس می‌خواهد که این کار خطرناک را انجام دهند؟

گشت زنی و دفاع از باب‌المندب و همچنین تنگه هرمز به طور نامحدود، مطمئناً نیروی دریایی غرب را تا مرز فروپاشی پیش می‌برد و چیزی برای تایوان یا قطب شمال باقی نمی‌گذارد. همانطور که ویت‌کنگ‌ها و طالبان قبلاً نشان دادند، یک ابرقدرت می‌تواند به یک غول رقت‌انگیز و درمانده تبدیل شود و با استفاده از چنین تاکتیک‌هایی شکست بخورد. اما اگر نیرو‌های آمریکایی خارج شوند، ایران در موقعیت غیرقابل تحملی قدرتمند قرار می‌گیرد و همانطور که شایعه شده است، هنوز ذخایر اورانیوم غنی‌شده زیادی دارد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.