
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر مهدی پیرصالحی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از کارخانه های مواد اولیه داروهای بیمارستانی و اتاق عمل، هدف اصابت مستقیم موشک های تجاوز دشمن صهیونی آمریکایی قرار گرفت که باعث از بین رفتن کامل واحدهای تولید و بخشهای تحقیقوتوسعه کارخانه شده است.
دکتر پیرصالحی افزود: از ابتدای تجاوز دشمن صهیونی آمریکایی تا امروز، حدود ۲۴ کارخانه دارویی، تجهیزات پزشکی و شرکت توزیعی با آسیبهای کلی یا جزئی مواجه شدهاند. در میان این واحدها، چند مجموعه مهم که تولیدکننده مواد اولیه حیاتی بودند نیز دچار خسارت شدهاند.
وی درباره محصولات تولیدی واحد تخریبشده گفت: در این کارخانه داروی نهایی تولید نمیشد، اما مواد اولیه انواع داروهای بیمارستانی و برخی داروهای ضدسرطان در آنجا ساخته میشد که نقش مهمی در زنجیره تأمین کشور داشت.
با وجود این خسارتها، معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: تولید در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و حتی اقلامی مانند شیر خشک همچنان ادامه دارد. همکاران ما در خطوط تولید و شبکه تأمین، شبانهروزی در حال فعالیت هستند تا هیچ کمبودی در بازار ایجاد نشود و تاکنون نیز کمبودی گزارش نشده است.
دکتر پیرصالحی افزود: بر اساس اصول حقوق بشردوستانه بینالمللی و کنوانسیونهای مرتبط با حمایت از زیرساختهای حیاتی سلامت، حمله به مراکز درمانی، دارویی و تأمینکنندگان اقلام حیاتی از جمله مواردی است که در اسناد بینالمللی بهطور صریح منع شده و از منظر حقوقی قابل پیگیری است.