
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آرمان خورسند گفت :در ماه گذشته، حملات هوایی ایالات متحده و رژیم اسرائیل به ایران، به ویژه پس از حملات به زیرساختهای غیرنظامی مانند انبارهای نفت یا تأسیسات برق، نگرانیهای جدی را در مورد تأثیر زیستمحیطی بر این کشور ایجاد کرده است.
وی افزود : برای شروع بحث و شروع موضوع، باید اشاره کنم که از یک طرف، این واقعیت وجود دارد که این دفاع قهرمانانه ملی که ملت ایران با نیروهای مسلح خود، با رهبری خود، با ملت خود که هر شب در خیابانها آماده هستند، به نمایش میگذارد، غرور و افتخار ملی ماست. این یک واقعیت است، شکی در آن نیست و آنچه ما در مورد تأثیرات جنگ و تجاوز صحبت میکنیم، هیچ ارتباطی با غرور و افتخاری که از این دفاع قهرمانانه حاصل میشود، ندارد و این در تاریخ طولانی و در کتاب بزرگ تاریخ ایران به عنوان یک برگ بسیار درخشان، نقطه بسیار درخشان تاریخ ما ثبت خواهد شد که ما در مقابل به ظاهر بزرگترین ارتشهای جهان ایستادیم و غرور خود را حفظ کردیم، نفوذ خود را در تنگه هرمز در کل منطقه حفظ کردیم و به جهانیان نشان دادیم که ما ملتی هستیم که قادر به دفاع از خود هستیم. و این بخشی از موضوع به طور مستقل به عنوان منبع غرور و افتخار است.
آقای خورسند تصریح کرد هر درگیری مسلحانه در جهان تهدید بزرگی برای محیط زیست است، و شکی در این نیست که کشور ما، منطقه و کل جهان قربانی اقدامات این دو رژیم یاغی هستند.
وی گفت :نقض تمام قوانین درگیریهای مسلحانه، تمام قوانین بینالمللی محیط زیست، تمام قوانین اساسی شرافت و تمدن انسانی نتیجه تجاوز، تجاوز آمریکا و رژیم اسرائیل به ایران، طبق یک تخمین، معادل ردپای کربن بیش از ۶۰ کشور است. وی گفت :میدانید که این موضوع بسیار بسیار جدی برای کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل (COP) و کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل (UNFCCC) است تا ردپای کربن کشورهای مختلف را کاهش دهند، آنها را به استفاده کمتر از سوختهای فسیلی، تشویق به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و تشویق به انجام کارهای مختلف تشویق کنند و ناگهان در بحبوحه این تلاشها، چیزی که میبینیم این است که دو رژیم یاغی دست به یک اقدام تجاوزکارانه میزنند که باعث آزاد شدن هزاران تن گازهای سمی، مونوکسید کربن، کربن سیاه و سایر گازهای سمی در هوا میشود و با درد عمیق باید بگوییم که حتی شجاعت محکومیت از سوی UNFCCC و UNEP را نمی بینیم.