
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن به نقل از رسانههای انگلیس، کایر استارمر، با دور شدن انگلیس از آمریکا، بر تقویت همکاری دفاعی و اقتصادی با اروپا برای آنچه «جهان خطرناک» توصیف کرده تمرکز خواهد کرد.
وی با اشاره به جنگ در غرب آسیا و اوضاع بینالمللی که به طور فزایندهای بیثباتتر میشود، گفت: منافع ملی بلندمدت انگلیس، مستلزم همکاری نزدیکتر با اتحادیه اروپا است.
استارمر خاطرنشان کرد که این درگیری، دولت را بر روابط جدید «بلندپروازانه» با اروپا، از نظر اقتصادی و دفاعی، متمرکز کرده است و گفت که چگونگی خروج انگلیس از این بحران «ما را برای یک نسل تعریف خواهد کرد».
استارمر همچنین از سخنرانی خود در دفترش استفاده کرد تا اعلام کند که وزیر امور خارجه انگلیس تا ساعاتی دیگر میزبان نشستی با سایر کشورها درباره چگونگی رفع انسداد تنگه حیاتی هرمز خواهد بود.
او گفت: «پس از آن جلسه، ما همچنین برنامهریزان نظامی خود را گرد هم خواهیم آورد تا بررسی کنیم که چگونه میتوانیم قابلیتهای خود را سازماندهی کنیم و تنگه را پس از توقف جنگ، قابل دسترس و امن کنیم. زیرا من باید در این مورد با مردم صحبت کنم. این کار آسان نخواهد بود.»
به نوشته تارنمای گاردین، با این حال، استارمر در آشکارترین نشانه از اینکه انگلیس در حال فاصله گرفتن از امریکاست، گفت که آینده انگلیس را در پیوند نزدیکتر با اروپا، پیش از اجلاس با اتحادیه اروپا پس از جلسه «بازنشانی» پس از خروج از اتحادیه اروپا، موسوم به "برگزیت" در سال گذشته، میبیند.
او قبل از پرداختن به جلسه آتی با اتحادیه اروپا گفت: «برگزیت آسیب عمیقی به اقتصاد ما وارد کرد و فرصتها برای تقویت امنیت و کاهش هزینههای زندگی به سادگی بسیار زیادند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. در آن اجلاس، انگلیس فقط تعهدات موجود در اجلاس سال گذشته را تصویب نخواهد کرد. ما میخواهیم جاهطلبتر باشیم، همکاری اقتصادی نزدیکتر، همکاری امنیتی نزدیکتر، مشارکتی که ارزشهای مشترک، منافع مشترک و آینده مشترک ما را به رسمیت میشناسد. مشارکتی برای دنیای خطرناکی که باید با هم در آن حرکت کنیم.
"تارنمای گاردین نوشت استارمر در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا رابطه رو به وخامت او با دونالد ترامپ، که همچنان به انتقاد از انگلیس و استارمر ادامه میدهد، کاتالیزور این وضعیت بوده است، گفت همکاری امنیتی بیشتر در سراسر اروپا به نفع همه است. او گفت: من واقعاً فکر میکنم که این به تقویت روابط ما با آمریکا هم کمک خواهد کرد.
این روزنامه نوشت در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ترامپ گفته است که به شدت در حال بررسی خروج امریکا از ناتو است، استارمر گفت که صرف نظر از «سر و صدا» در راستای منافع انگلیس عمل خواهد کرد. او گفت: «هر فشاری که بر من و دیگران باشد، هر سر و صدایی که باشد، من تصمیماتی که میگیرم، در راستای منافع ملی انگلیس باشد.»