رایزنی فیلیپین با ایران برای عبور امن نفتکش‌هایش از تنگه هرمز

صدا و سیما پنج شنبه 13 فروردین 1405 - 07:42
در پی تشدید درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا و محدود شدن عبور و مرور در تنگه هرمز، دولت فیلیپین تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای تضمین دسترسی به منابع انرژی افزایش داده است.

رایزنی فیلیپین با ایران برای عبور امن نفتکش‌هایش از تنگه هرمز

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کوالالامپور، ترزا لازارو، وزیر امور خارجه فیلیپین، در دیدار با سفیر ایران در مانیل، خواستار اعطای وضعیت «کشور غیر متخاصم» به فیلیپین شده تا نفتکش‌های این کشور بتوانند با امنیت کامل از این گذرگاه حیاتی عبور کنند. همچنین قرار است وی در ادامه این رایزنی‌ها، گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه ایران برای نهایی‌سازی این درخواست انجام دهد.

در همین حال، افزایش شدید قیمت سوخت در فیلیپین، دولت این کشور را وادار کرده تا وضعیت اضطراری انرژی اعلام کند. فردیناند مارکوس جونیور با اشاره به شرایط موجود تأکید کرده است که تمامی گزینه‌ها برای تامین نیاز‌های انرژی کشور در دست بررسی است.

از سوی دیگر، شرکت پالایشگاهی پترون اعلام کرده که در پی لغو چندین محموله نفتی، اقدام به خرید حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام از روسیه کرده است؛ اقدامی که به گفته این شرکت، در شرایط «ضرورت شدید» اتخاذ شده است.

همزمان، رقابت کشور‌های منطقه برای دسترسی به مسیر‌های امن انرژی افزایش یافته و در همین راستا، مالزی نیز اعلام کرده نفتکش‌های این کشور اجازه عبور بدون پرداخت عوارض از تنگه هرمز را دریافت کرده‌اند.

کارشناسان هشدار می‌دهند ادامه این وضعیت می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت جهانی انرژی و تشدید فشار‌های اقتصادی بر کشور‌های وارد کننده نفت منجر شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.