خسارت‌های جنگ به محیط زیست را پیگیری می‌کنیم

صدا و سیما پنج شنبه 13 فروردین 1405 - 11:17
رهبر معظم انقلاب بر کاشت نهال در روز طبیعت برای بهبود وضع طبیعی کشور تاکید کردند.


تأکید رهبر انقلاب بر کاشت نهال در روز طبیعت
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط‌زیست،در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت پیگیری‌های حقوقی ایران در برابر حملات زیست‌محیطی «دشمن صهیونی–آمریکایی» مهم ترین محورپیام اخیر رهبر انقلاب است.

 سوال : بخش بسیار مهمی از پیام دیشب رهبر معظم انقلاب اختصاص داشت به موضوع سیزدهم فروردین ماه کاشت نهال ، کاشت درخت ، نهالی که رهبری شهیدمان هم به این موضوع خیلی تاکید ویژه فرمودند و اصلا طرح یک میلیون اصله نهال کاشت آن از زمان حیات پربرکت ایشان بنا نهاده شد در کشورمان و قرار شد که سالیانه 250 هزار اصله نهال به مدت 4 سال کاشته شود که یک قدری اوضاع و احوال زیست محیطی و طبیعی کشورمان حال و رنگ بهتری را بگیرد. حضرت آقا هم دیشب در پیام شان رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند به این نکته و تاکید ویژه هم کردند. از این جا آغاز کنیم.

خرسند: من خودم شاید خیلی منتظر این پیام نبودم خیلی برایم خوشحال کننده و امیدوار کننده بود که در میانه این رزم حماسی ایشان اینگونه مراقب بر موضوع محیط زیست مانند رهبر شهیدمان هستند و پیام بسیار پیام راهبردی بود در صدر آن و در خاتمه اش ، الان ما بحث را از خاتمه این پیام بخش اخیر آن داریم صحبت می کنیم که موضوع کاشت نهال است. ما در سرزمینی زندگی می کنیم که طبیعت به نوعی با این منطقه خیلی آسانگیر نیست ما پدیده های طبیعی متعدد داریم خشکسالی ، طوفان های گرد و غبار و یکی از مهم ترین محورهای ایستادگی و تاب آوری در برابر پدیده های اقلیمی خشن بحث کاشت درخت بوده که همیشه حضرت آقای شهید ما بر این موضوع اهتمام داشتند ، پیگیری داشتند. من این جمله را می خواهم هم به دنیا و هم به مردم مان بگویم ما این را بارها در مجامع بین المللی هم گفتیم این را بدانند که محور اصلی فتوای حضرت آقا در مورد ممنوعیت ساخت سلاح هسته ای اصلا موضوع محیط زیستی بوده مبنای فتوای ایشان این بوده که ایشان آن چیزی که برای نسل ها و برای طبیعت آسیب جبران ناپذیر دارد را ممنوع می دانستند و ما باید این را سند افتخار در همه دنیا ارائه بدهیم مردم هم بدانند این مبنای فکری رهبری شهید بوده خوشبختانه و با نهایت مسرت دیدیم که در پیام رهبر حی ما هم این موضوع بوده بخصوص تاکید بر نهال مثر که ما در کشورمان نیاز داریم که بیش از هر چیز اگر این آب گرانبهایی را که داریم می خواهیم مصرف کنیم در حوزه کشاورزی و درختکاری این باید مثمر باشد و این مثمر بودن ما را یاد چیز دیگری هم می اندازد این که نهال موشکی ، نهال پهپادی که سال ها پیش در این کشور قرض شد شاید کسی فکر نمی کرد که امروز این ثمره را بدهد که ایران را تبدیل به یک ابرقدرت جدید کند این نهال ها هم آن چیزی که در این جنبش فروردینی کاشت نهال انشاالله شروع خواهد شد و سازمان محیط زیست هم در خدمت این مسیر خواهد بود انشاالله در سالیان آینده ما را در حوزه و حیطه محیط زیست هم بسیاربیشتر و جلوتر از این جا خواهد برد. 

سوال : من می خواهم از منظر جایگاه حقوقی شما به بحث ورود کنم که در حوزه بین الملل و البته کنوانسیون های محیط زیستی فعال هستیم و با این نکته و تاکید که در بخش دیگری از پیام دیشب رهبر معظم انقلاب ایشان به این نکته هم اشاره کرده بودند که دشمن صهیونی – آمریکایی حتی به فضاهای طبیعی و زیست محیطی میهن ما هم هجوم آورده با این نکته شما بفرمایید که در حوزه بین الملل و کنوانسیون ها چه اقداماتی انجام شده اقداماتی که بالاخره این هایی که دارد آسیب می بیند را ما باید یک اقدامات حقوقی را در مقابل آن انجام بدهیم چه کرددی؟ 

خرسند: این بخش صدر پیام رهبری باز خیلی برای همه کسانی که در این حوزه دارند فعالیت می کنند دلگرم کننده بود که ما دقیقا این بخش ماجرا را هم در فهرست غرامت های خودمان داریم. ما با دو رژیم وحشی غیر متمدن بی قانون سر و کار داریم که من حتی یک مصاحبه انگلیسی داشتم دو سه روز گذشته که بازخورد خیلی خوبی هم داشت گفتم ما اصلا در مورد حتی قوانین و قواعد جنگ صحبت نمی کنیم در مورد حداقل های شرافت انسانی و تمدن اگر صحبت بکنیم که الان حمله به بیمارستان و مدرسه و حمله به زیرساخت های محیط زیستی و منابع طبیعی ما شاهد شهادت همکارانمان در سازمان منابع طبیعی بودیم حمله به منابع طبیعی یک کشور یا ساختمان های محیط زیست در سراسر کشور ، این دو رژیم بی قانون وحشی دشمن تمدن ، دشمن بشریت و دشمن محیط زیست هستند یکی از محورهای بحث این است که ما اولا در برابر جهان این مسائل را ثبت و ضبط و پیگیری کنیم در عین این که متاسفانه نهادهای متولی بین المللی در این موضوع شکست وحشتناکی خوردند . سازمان محیط زیست قبل از جنگ ریاست سازمان و معاون محترم رئیس جمهور نامه نگاری های متعددی قبل از شروع جنگ زمان تهدیدهای نظامی دیکتاتور دیوانه ایالات متحده به وزرای محیط زیست کشورهای منطقه هشدار داریم که این حضور ناوهای نظامی بسیار بسیار خطرناک است برای محیط زیست پهنه آبی خلیج همیشه فارس و دریای عمان و دبیر کل سازمان ملل و دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل یونپ متاسفانه نه عزمی و نه تحرکی و نه اراده ای و بعد از شروع تجاوز هم مجددا ایشان نامه نگاری هایی را متعدد بعد از حمله به مخازن سوخت ، بعد از بعضی ماجراهای دیگر با همه ارکان سازمان ملل متحد و کنوانسیون های آن ما داشتیم ، موارد را ثبت و ضبط کردیم اطلاع دادیم من به محضر ملت بزرگ و سرافراز ایران عرض بکنم ، ما می بینیم اصلا چیز علنی است که این نهادها حتی جسارت و جرات محکوم کردن شفاهی موضوع را هم ندارند نه این که ما امیدی بسته باشیم ولی مسئله این است که هر کدام از این ها و هر کدام از این اعمال حق طبیعی ما و حق ملت ما است و ما از هیچکدام از این حقوق تنازل نخواهیم کرد پیگیری هم خواهیم کرد علیرغم این که این نهادها و سازمان ها را ناکارآمد و بسیار ضعیف می دانیم ولی حداقل این است که ما از هیچ گزینه ای نمی گذریم و این که این ناکارآمدی هم در پیش چشم دنیا و مردم آن بسیار واضح خواهد شد. بعد از جنگ جهانی دوم بنا شده بود که کشورها بخشی از حقوق خودشان را به این سازمان ها بسپارند که حافظ و نگهدار صلح و امنیت و محیط زیست و این ها باشد که متاسفانه شاهد شکست وحشتناکی شده است. 

 

 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.