بریتانیا میزبان نشست مجازی 35 کشور برای بازگشایی تنگه هرمز

عصر ایران پنج شنبه 13 فروردین 1405 - 13:01
این نشست «تمام گزینه‌های ممکن دیپلماتیک و سیاسی» را برای بازگرداندن آزادی کشتیرانی، تضمین امنیت کشتی‌ها و ملوانان گرفتار و ازسرگیری جریان انتقال کالاهای حیاتی بررسی خواهد کرد.

عصر ایران - بریتانیا قرار است روز پنج‌شنبه نشستی با حضور ۳۵ کشور برای بررسی بازگشایی  تنگه هرمز و کاهش تنش ها برگزار کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از "پولیتیکو" ، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه گفت که وزیر امور خارجه‌اش، ایوت کوپر، کشورهایی را گرد هم خواهد آورد که ماه گذشته بیانیه‌ای مشترک در حمایت از عبور امن کشتی‌ها از این مسیر دریایی صادر کرده بودند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای ایرانی عملاً این مسیر حیاتی کشتیرانی را مسدود کردند.

استارمر تأکید کرد این نشست «تمام گزینه‌های ممکن دیپلماتیک و سیاسی» را برای بازگرداندن آزادی کشتیرانی، تضمین امنیت کشتی‌ها و ملوانان گرفتار و ازسرگیری جریان انتقال کالاهای حیاتی بررسی خواهد کرد.

یک مقام بریتانیایی نیز تأیید کرد که این نشست به صورت مجازی برگزار می‌شود و دیداری حضوری نخواهد بود.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین اعلام کرد که این کشور برنامه‌ریزان نظامی را نیز گرد هم خواهد آورد تا بررسی کنند چگونه می‌توان «توانمندی‌ها را بسیج کرد و پس از پایان درگیری‌ها، تنگه را دوباره ایمن و قابل دسترس ساخت.»

کشورهایی که در بیانیه مشترک مشارکت داشته‌اند و متعهد به تلاش برای حفاظت از این مسیر مهم تجاری شده‌اند، شامل امارات متحده عربی، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند هستند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.