
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گسترش رویکردهای ترمیمی در نظام قضائی و تقویت سازوکارهای جایگزین حل اختلاف، از مهمترین محورهای سند تحول و تعالی قضائی به شمار میرود؛ رویکردی که با مشارکت مردم، صلحیاران و نهادهای میانجیگر، زمینه کاهش اطاله دادرسی، کاهش جمعیت کیفری زندانها و تقویت فرهنگ گذشت در جامعه را فراهم میکند. در استان سمنان نیز در سالهای اخیر اقدامات گستردهای در این حوزه انجام شده که نتایج آن در آمارهای صلح و سازش پروندهها و آزادی زندانیان به خوبی نمایان است.
حجتالاسلام محمدصادق اکبری، رئیسکل دادگستری استان سمنان، با اشاره به اقدامات دستگاه قضائی این استان در زمینه ترویج فرهنگ صلح و سازش گفت: در چارچوب اجرای سند تحول و تعالی قضائی و برنامه جامع عملیاتی سالانه، طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۴ و با تشویق و ترغیب اولیای دم به عفو و گذشت، ۱۰ پرونده قصاص نفس در استان به صلح و سازش انجامید و محکومان از مجازات سلب حیات رهایی یافتند.
رئیسکل دادگستری استان سمنان با اشاره به اقدامات ستاد صبر معاونت حل اختلاف استان افزود: در مدت مذکور پنج پویش فرهنگی و اجتماعی با عناوین «به حرمت امام علی (ع) میبخشم»، «به حرمت امام حسین (ع) میبخشم»، «پویش زینبی»، «به حرمت حضرت زهرا(س) میبخشم» و «پویش کرامت فاطمی و گذشت علوی» در سطح استان اجرا شد که نقش مؤثری در ترویج فرهنگ گذشت و مصالحه در میان مردم داشته است.
اکبری افزود: در نتیجه این اقدامات، ۱۴۴۵۰ پرونده معادل ۴۵ درصد از پروندههای ارجاعی قابل مصالحه در مراکز حل اختلاف استان به صلح و سازش ختم شده است.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه انجام شده در معاونت حل اختلاف دادگستری استان گفت: در زمینه توسعه روشهای جایگزین رسیدگی، کانون داوران استان با هدف بهرهگیری از ظرفیت داوری حرفهای تأسیس و راهاندازی شده و در حال حاضر ۱۸ داور دارای پروانه رسمی در استان فعالیت دارند و پروندههای عمومی و تخصصی برای رسیدگی به این داوران ارجاع میشود.
رئیسکل دادگستری استان سمنان افزود: همچنین با هدف تعامل و آشنایی هرچه بیشتر با ظرفیت داوری حرفهای، دورههای آموزشی و مکاتبات لازم برای قضات شعب حقوقی و خانواده انجام شده و از طریق رسانههای جمعی، سمعی و بصری نیز مزایای ارجاع پروندهها به داوران حرفهای برای آگاهسازی عمومی تبیین شده است.
اکبری در ادامه با اشاره به توسعه شبکه صلحیاران در استان، گفت: در حال حاضر تعداد صلحیاران استان به ۲۹۲ نفر افزایش یافته و ۴۴ هیئت صلح نیز در نقاط مختلف استان فعال هستند که از ظرفیت آنها در حصول سازش در پروندههای مهم استفاده میشود.
وی افزود: صلحیاران استان توانستهاند ۵۷ درصد از پروندههای ارجاعی قابل مصالحه را به صلح و سازش ختم کنند که این امر نشاندهنده نقش مؤثر مشارکتهای مردمی در حل و فصل اختلافات است.
رئیسکل دادگستری استان سمنان همچنین از توسعه ظرفیت میانجیگری در استان خبر داد و گفت: تعداد میانجیگران دارای پروانه در استان به ۲۳ نفر افزایش یافته و از ظرفیت آنان در پروندههای کیفری برای تحقق سازش میان طرفین استفاده میشود.
اکبری افزود: در همین زمینه کارگروه ویژه میانجیگری در زندانهای استان نیز تشکیل شده تا با ایجاد و پیادهسازی رویههای میانجیگری، زمینه کاهش نرخ خشونت و همچنین کاهش جمعیت کیفری زندانها فراهم شود.
وی با اشاره به نتایج اقدامات سازشی در استان گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۵۱ زندانی با اقدامات منتهی به صلح و سازش از زندانهای استان آزاد شدهاند.