دومین کشتی تحت مالکیت ترکیه از تنگه هرمز عبور کرد

خبرآنلاین شنبه 15 فروردین 1405 - 12:02
عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل‌ونقل ترکیه، با اشاره به عبور تدریجی شناورها از این آبراه باریک، اعلام کرد که دومین کشتی تحت مالکیت ترکیه نیز از تنگه هرمز عبور کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، به گفته اورال‌اوغلو، هنگام آغاز جنگ، ۱۵ کشتی متعلق به ترکیه در این تنگه حضور داشتند که تاکنون دو فروند از آن‌ها خارج شده‌اند. به نوشته گاردین وی در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌ان ترک» (CNN Turk) اظهار داشت که چهار کشتی درخواستی برای خروج نداده‌اند که از این میان، دو فروند حامل انرژی و دو فروند دیگر مشغول تجارت منطقه‌ای هستند.

او افزود: «ما با هماهنگی وزارت امور خارجه در حال تلاش هستیم تا ۹ کشتی باقی‌مانده را نیز خارج کنیم.»

هنوز مشخص نیست که دومین کشتی دقیقاً چه زمانی از تنگه عبور کرده است. اورال‌اوغلو پیش‌تر در تاریخ ۱۳ مارس، پس از دریافت مجوز از سوی مقامات ایران، خبر عبور امن اولین کشتی را اعلام کرده بود.

تنگه هرمز که محل عبور یک‌پنجم نفت جهان است، اکنون به نقطه کلیدی مناقشات برای پایان دادن به درگیری‌ها تبدیل شده است؛ چرا که تهدیدهای ایران علیه کشتیرانی، این آبراه را عملاً در وضعیت تعطیل قرار داده است.

با این حال، طبق گزارش‌ها به چندین شناور اجازه عبور ایمن داده شده است؛ از جمله یک کشتی کانتینربر متعلق به شرکت کشتیرانی فرانسوی CMA CGM که روز گذشته از خلیج فارس خارج شد. تصور می‌شود این نخستین کشتی متعلق به یک خط کشتیرانی غربی باشد که از زمان آغاز جنگ در ۲۸ فوریه، موفق به عبور امن شده است.

315

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.