به گزارش خبرنگار مهر، فرانک قهرمان فرد صبح شنبه در جمع خبرنگاران در جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اهمیت پایش مستمر مزارع غلات اظهار کرد: در شهرستان های سمنان و سرخه، بازدید میدانی از اغلب مناطق، با هدف شناسایی و کنترل عوامل خسارتزای غلات، بهویژه سن غلات، انجام شد.
وی افزود: این بازدیدها با هدف بررسی دقیق وضعیت مزارع، شناسایی زودهنگام آفات و ارائه توصیههای فنی لازم به بهرهبرداران انجام شده است تا از بروز خسارتهای احتمالی جلوگیری شود. به گفته وی، کنترل مؤثر این آفات بدون حضور میدانی کارشناسان و همکاری کشاورزان امکانپذیر نخواهد بود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان سمنان همچنین به بازدید میدانی از مزارع غلات شهرستان های آرادان و گرمسار اشاره کرد و گفت: در این شهرستان نیز با حضور کارشناس حفظ نباتات سازمان، وضعیت مزارع از نظر آلودگی به سن غلات مورد پایش قرار گرفت و توصیههای فنی لازم به بهرهبرداران ارائه شد. وی تصریح کرد: پایش مستمر مزارع یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از خسارت و صیانت از تولیدات زراعی است.
قهرمان فرد در ادامه با اشاره به شرایط مزارع گندم شهرستان های شاهرود و میامی خاطرنشان کرد: در این شهرستان ها نیز پایش میدانی مزارع با هدف رصد آفت سن گندم و پیشآگاهی نسبت به احتمال بروز زنگ گندم، بهویژه با توجه به بارشهای اخیر، انجام شده است.
وی گفت: هرچند تاکنون طغیان جدی آفت سن غلات در مزارع استان مشاهده نشده، اما تیمهای تخصصی بهصورت روزانه مزارع را رصد میکنند و در مزارع آلوده، مبارزه بهسرعت آغاز میشود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، با بیان اینکه مبارزه بهموقع با آفت سن غلات تأثیر مستقیمی بر افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهویژه گندم دارد و از مهمترین برنامههای حمایتی سازمان برای صیانت از تولیدات کشاورزی استان به شمار میرود افزود: استمرار این پایشها، نقش مهمی در کاهش خسارات، افزایش بهرهوری و حفظ امنیت تولید در بخش کشاورزی استان سمنان خواهد داشت.













