به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ «خواجه سعد رفیق» سیاستمدار و عضو ارشد حزب مسلم لیگ نواز پاکستان در تحلیلی با اشاره به تحولات اخیر منطقه، از فشارهای آمریکا و متحدانش بر پاکستان برای ورود به درگیریهای نظامی علیه ایران پرده برداشت و تاکید کرد که اسلامآباد در برابر این فشارها مقاومت کرده است.
این تحلیلگر پاکستانی با بیان اینکه پاکستان با وجود مشکلات شدید اقتصادی، از تبدیل شدن به «سوخت جنگ تحمیلی صهیونیستی-آمریکایی علیه ایران» خودداری کرده، افزود: اسلامآباد همچنین تلاش کرده است مانع از تبدیل شدن ایران و عربستان به طرفهای یک جنگ مستقیم شود.
به گفته او پاکستان از طریق دیپلماسی فعال در کنار حمایت از آتش بس، تلاشهایی را برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیریها به سایر کشورهای منطقه، بهویژه زیرساختهای حیاتی کشورهای خلیج فارس، دنبال میکند. این سیاستمدار پاکستانی در ادامه، به طور تلویحی از امارات متحده عربی به عنوان یکی از متحدان مهم منطقهای پاکستان یاد کرد و گفت: این کشور، در کنار آمریکا، هند و اسرائیل، تلاش داشته اسلامآباد را برای مشارکت در مداخله نظامی، به ویژه در ارتباط با تنگه هرمز تحت فشار قرار دهد؛ فشاری که به گفته او با مخالفت پاکستان روبهرو شده است.
خواجه سعد رفیق با اشاره به روابط اقتصادی گسترده میان دو کشور، از جمله سرمایهگذاریهای چند میلیارد دلاری و فعالیت شرکتهای پاکستانی در امارات، تاکید کرد که این کشور در حالی از منافع اقتصادی در پاکستان بهرهمند میشود که بهطور منصفانه منافع اقتصادی اسلامآباد را در نظر نمیگیرد.
وی همچنین با انتقاد از آنچه «تلاشهای مکرر برای دیکته کردن مواضع در مسائل منطقهای و جهانی» از سوی این متحد منطقهای خواند، تصریح کرد: چنین رویکردی قابل قبول نیست و با اصول روابط برادرانه سازگار نمیباشد.