اسناد دادگاه و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نشان میدهد که بخشی از شرکت Insight Partners بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای سرمایهگذاری در استارتاپهایی همچون OpenAI، تحت مالکیت دولت ابوظبی قرار دارد.
بهگزارش فوربز، اسناد موجود حاکی از آن است که دولت ابوظبی از ماه ژانویه ۲۰۲۵ بیسروصدا بخشی از مالکیت شرکت Insight را بهدست آورده است. یک منبع آگاه میگوید سهم دولت ابوظبی در این شرکت تکرقمی است و منبعی دیگر میگوید این سهم کمتر از ۲ درصد است.
این سرمایهگذاریها تقریباً همیشه در اسناد رگولاتوری تحت عنوان سرمایهگذاری «منفعل» یا «غیرعملیاتی» توصیف میشوند تا توجه دولت ایالات متحده را بهدنبال نداشته باشند و بهدلیل دخالت دولتهای خارجی محدودیتهای رگولاتوری بههمراه نیاورند.
سرمایهگذاری دولت ابوظبی در Insight از طریق یک شرکت سرمایهگذاری خصوصی بهنام Lunate انجام شده که در ابوظبی مستقر است. مشخص نیست که Lunate چقدر بابت تصاحب بخشی از سهام Insight پول پرداخت کرده است. Lunate و Insight به درخواست رسانهها برای اظهارنظر دراینباره واکنشی نشان ندادهاند.
شرکت Insight که سابقه سرمایهگذاری در OpenAI، آنتروپیک، توییتر و Wiz را دارد، جدیدترین کمپانی سرمایهگذاری غربی است که حداقل بخشی از آن توسط دولتهای خاورمیانه کنترل میشود. دیگر شرکتهای مشابه Silver Lake و The Carlyle Group هستند.
این اطلاعات بهموجب پروندهای عمومی شده است که در ماه دسامبر از سوی «کیت لوری» (Kate Lowry)، معاون سابق این شرکت، ثبت شد. او از Insight بهدلیل قطع همکاری به شیوه نادرست و ناتوانی در جلوگیری از آزار شکایت کرده بود.