چرا سال‌های قبل تنگه هرمز را نبستیم؟

مشرق نیوز دوشنبه 24 فروردین 1405 - 16:10

به گزارش مشرق، محسن مهدیان مدیر مسئول روزنامه همشهری در تلگرام نوشت:

این سؤال زیاد مطرح می‌شود. واقعیت این است که موضوع بستن تنگه هرمز اصلاً جدید نیست و از زمان امام هم بارها به‌عنوان تهدید مطرح شده است؛ آخرین بار امام فرمود سیاست صبر در پیش گرفتیم.

سالهای بعد نیز بارها مطرح شد. یک‌بار حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری گفت دلیلی ندارد نفت ایران از تنگه عبور نکند اما نفت دیگران عبور کند که مورد استقبال حاج قاسم هم قرار گرفت. رهبرشهید نیز تائید کردند. بعدها مجلس نیز طرح دو فوریت برای بستن تنگه به صحن آورد.

اما چرا عملی نشد؟

پاسخ ساده است: به تعبیر شهید تنگسیری اجرای آن نیازمند اقدام نظامی در تنگه بود و سیاست ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده است.

توجه کنیم که اقدام پیش‌دستانه:

مشروعیت حقوقی ایران را زیر سؤال می‌برد

علیه ایران اجماع جهانی ایجاد می‌کرد

تصویر اقتدار همراه با مظلومیت را خدشه‌دار می‌کرد

برای جمهوری اسلامی، افکار عمومی و مشروعیت بین‌المللی اهمیت دارد.

انقلاب با همین منطق صادر می‌شود؛ اینکه اقدامش مشروع باشد، و این برای امامین انقلاب بسیار بااهمیت است.

بنابراین این گزینه همیشه در حد تهدید باقی ماند.

اما امروز اگر چنین اقدامی رخ داده، در چارچوب دفاع مشروع بوده است و طبیعی است در این شرایط، ایران از آنچه بدست آورده است دیگر عبور نمی کند.

حماقت ترامپ هم به همین جهت است که این مسیر را برای ایران باز کرد. البته یکی از حماقت هایش

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.