
بهگزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل حفاظت محیطزیست ایلام گفت: روند زاد و زایش گوزنهای ماده بالغ در این پایگاه آغاز شده و تا ابتدای خرداد ادامه خواهد داشت.
علیرضا محمدی افزود: نخستین گوساله تازهمتولدشده در حال حاضر تنها فرد نابالغ پایگاه است. هماکنون ۲۵ گوزن بالغ شامل هفت نر و ۱۸ ماده در این مرکز تحت حفاظت قرار دارند.
پایگاه مانشت و قلارنگ که از سال ۱۳۸۶ با انتقال شش گوزن از جزیره اشک ارومیه فعالیت خود را آغاز کرده، به دلیل پوشش گیاهی مناسب، زادآوری مطلوب و حفظ رفتار طبیعی حیوانات، از موفقترین مراکز تکثیر گونههای در معرض خطر کشور به شمار میرود. این مرکز طی دو دهه گذشته نقش مهمی در احیای جمعیت گوزن زرد داشته و تعدادی از گوزنهای آن به استانهای یزد، اردبیل، لرستان و خوزستان منتقل شدهاند. در سال ۱۴۰۳ نیز دو گوزن نر بالغ از پایگاه دشت ناز ساری برای جلوگیری از تداخل ژنتیکی به این مرکز منتقل شد.
گوزن زرد ایرانی که در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده «در خطر انقراض» قرار دارد، یکی از گونههای ارزشمند و تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست است. استان ایلام با یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی، بخشی مهم از زیستگاههای این گونه را در دل خود جای داده و ۱۴۳ هزار هکتار از این مناطق زیر مدیریت محیط زیست قرار دارد.