‏توصیه دیپلمات پیشین به واشینگتن

تابناک دوشنبه 24 فروردین 1405 - 19:46
سید حسین موسویان
 
 
‏سنتکام اعلام کرد که از روز ۱۳ آوریل محاصره تمام ترددهای دریایی ورودی و خروجی به بنادر ایران را آغاز خواهد کرد.
 
‏این تصمیم نیز همچون دو جنگ گذشته، اشتباه است چون: 
‏ 
‏۱- ایران نیازهای خود را از طریق دریای خزر و کشورهای همسایه همچون ارمنستان، روسیه، ترکیه و عراق تامین خواهد کرد.
 
‏۲- محاصره دریایی یک تاکتیک فشار برای وادار کردن تهران به توافق بزرگ و دادن امتیازات بیشتر است. اما سیاست «تشدید خصومت»، موجب بی اعتمادی بیشتر و سخت تر شدن مواضع تهران خواهد شد. 
 
‏۳- ممکن است مسیر بسته شدن باب المندب توسط حوثی ها را تسهیل کند و بازرگانی بین المللی را بیش از گذشته مختل کند. 
 
‏۴- توقف صادرات نفت ایران، کشورهای بزرگ مثل چین و هند را متضرر و وارد معرکه خواهد کرد. 
 
‏۵- ممکن است باعث تصمیم ایران به بستن کامل تنگه هرمز شود که روند افزایش قیمت نفت را تشدید خواهد کرد. 
 
‏۶- آمریکا انتظار دارد که با وجود بن‌بست مذاکرات اسلام‌آباد، تماس‌ها از طریق میانجی‌ها ادامه یابد چون مقصد ترامپ هنوز همان مسیر خروج است.  
 
‏اگر واشینگتن خواهان موفقیت دیپلماسی در دوران آتش بس میباشد، دو توصیه دارم:
 
‏۱- از تکرار کلمه «تسلیم» خودداری کند چون ایرانی‌ها بشدت از این کلمه متنفرند. 
 
‏۲- با سیگنال های مثبت، حسن نیت نشان دهد تا با حسن نیت متقابل ایران؛ زمینه توافق ونس-قالیباف در دور دوم مذاکرات در اسلام آباد فراهم شود.
 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.